Nový systém přijímaček na střední školy je jako let na Měsíc. Je zázrak, že se to podaří, soudí ekonom Münich
Ve čtvrtek startuje souboj o střední školy, který se týká rodin více než 100 tisíc deváťáků, desítek tisíc sedmáků a páťáků. Reálně ale začal už mnohem dříve, a to nejen přípravnými kurzy, které už řada žáků od září navštěvuje, ale i samotnou volbou vysněných škol. Ta je letos v novém digitálním aranžmá. Jakým směrem by se mělo ubírat jeho vylepšení? To pro Řečí peněz vysvětluje ekonom Daniel Münich z CERGE-EI.
Studenti se mohou přihlásit nově na tři školy, a to i plně elektronicky (pozn. r. spuštění elektronického přihlašování bylo ale prozatím kvůli chybě v systému odloženo). Díky tomu se rychleji dozví, na kterou školu se dostali. Změnu, kterou ministr školství Mikuláš Bek (STAN) narychlo připravil, přivítaly i střední školy. Ty loni při obdobném počtu uchazečů čelily po přijímacích testech náporu rodičů. Řada dětí totiž zůstala dlouho bez jistoty.
Čtěte také
„Je to první krok. Ještě bude potřeba ten systém dotáhnout do konce. Teď se zprovozní to, co šlo udělat ve velice krátkém časovém prostoru. Je to až zázrak, že se to podaří,“ hodnotí reformu ekonom Münich. Výhodou podle něj především je, že se uleví nejen žákům a jejich rodičům, ale i managementu škol.
I nová forma vyhodnocení přijímaček má totiž svá úskalí, protože už teď si musí žáci definitivně rozhodnout pořadí škol, na které se hlásí. Je tak velmi důležité, aby žáci zvolili pořadí podle priorit a jako „jistotu“ zvolili až třetí školu.
Další reformy?
Münich je přesvědčený, že by systém fungoval lépe, kdyby žáci třeba nejprve absolvovali testy, získali výsledek přijímacího řízení a až poté se rozhodovali o tom, jakou školu si vyberou. Věděli by totiž, na jaké školy mají skutečně šanci, a nemuseli by tipovat z nepřeberného množství.
Čtěte také
„Žijeme v minulosti a strašně se bojíme změn. To, že bych se měl rozhodovat, na jakou školu chci jít, v okamžiku, kdy vím, na co mám a nemám, je naprosto logické. Současný systém je absurdní,“ podotýká ekonom.
V této podobě přijímacího řízení by tak zkoušky dělali všichni. „Dokonce i ti, kteří jsou nadaní a ještě třeba nevědí, že by měli na maturitní obor, protože jim to neřekli rodiče nebo se o to nezajímají, nemají informace či mají učitele, který nedělá dobře svoji práci,“ usuzuje expert.
Ministerstvo školství a vláda jsou podle Münicha k dalším reformám otevření. Zatím je ale neprojednávaly, jelikož se řeší aktuální situace. „Takhle na rychlo vytvořený systém má spoustu rizik. Řekl bych, že je to jako let na Měsíc,“ uzavírá ekonom.
Poslechněte si celý pořad Řečí peněz. Moderuje Václav Pešička.
Související
-
I přes navýšení investic do školství padáme v mezinárodním srovnání do podprůměru, varuje ekonom
Je české školství skutečně podfinancované? Jak vlastně posuzujeme jeho kvalitu a jaká opatření bychom měli přijmout pro její zvýšení? Vysvětluje ekonom Daniel Münich.
-
Kapitál přijde, pokud v Česku budou pro investory příznivé podmínky, tvrdí ekonom Švejnar
Česká ekonomika se nevrátila na předcovidovou úroveň, máme jednu z nejvyšších inflací v Evropě a chudneme. Jaká je naše budoucnost? A máme se upínat na svou průmyslovost?
-
Češi svědomitě spoří, teď ale přišli opravdu o hodně, říká ekonom ke klesající hodnotě mezd a úspor
Průměrná česká mzda vzrostla ve druhém čtvrletí na 43 193 korun. Vzhledem k výši inflace si ale za náš měsíční plat můžeme koupit méně zboží či služeb než před rokem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://plus.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.