Debata o EU
V uvolněné atmosféře končící schůze a snad i v očekávání bohatého Ježíška se včera naši poslanci přeli o to, zda za vyjednání vstupních podmínek do Evropské unie zaslouží vláda poděkování, či výtku. Naprostá většina poslanců tvrdí, že lidé v referendu o vstupu do unie řeknou ano. Liší se v tom, že jedni budou pro vstup kvůli jeho výhodnosti a druzí proto, že nevstoupit by bylo nevýhodné.
Oběma donekonečna opakovaným vysvětlením již občan dávno porozuměl, přesto není nikde řečeno, že budeme ušetřeni dalších školení, při kterých nás politici vládní koalice přesvědčují, abychom si ohledně našeho členství v unii nasadili brýle růžové, zatímco opozice má za nesmírně důležité, abychom své ano řekli s brýlemi černými. K vášnivé politické diskusi o vhodnosti toho či onoho módního doplňku poznamenejme, že nejlépe učiníme, když se na věc podíváme bez brýlí. Úkolem politiků není občana strašit či chlácholit, neočekávají se od nich bonmoty, nýbrž plány regionálního rozvoje, strategie kde a na co peníze z fondů evropské unie konkrétně využít. Reálným problémem totiž bude přislíbená eura vůbec spotřebovat. V letech dva tisíce čtyři až dva tisíce šest můžeme podle ujednání z Kodaně realizovat projekty za dvacet sedm miliard korun z Bruselu, ke kterým je třeba připočítat státní podíl na jejich financování v rozmezí patnáct až dvacet pět procent.
Vyjednání podmínek členství je zkrátka pouze první krok, po kterém je třeba naučit se být členem, osvojit si pravidla hry. Abychom nakonec nebyli směšní na způsob lyžaře, který si pořídil veškerou výstroj, ale protože neumí použít vlek, postává s permanentkou v bufetu pod svahem. Naštvaný, že ostatní čile lyžují. A to se nám reálně může přihodit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.