Cyklistika zažila v důsledku pandemie neočekávaný boom. Některé státy nabídly cyklistům dotace

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cyklistika, cyklista (ilustrační foto)

Pandemie nového koronaviru přinesla mimo jiné nebývalý rozvoj cyklistiky. Vydrží ale tento trend i do budoucna? Odpověď na svém webu hledá britská stanice BBC.

V době karanténních opatření kdekdo oprášil staré kolo, které se mu válelo v garáži. Narostly ale i prodeje nových bicyklů. Lidé se totiž kvůli šíření nákazy báli cestovat hromadnou dopravou a posílil také zájem o sportovní aktivity na čerstvém vzduchu.

Čtěte také

Jízda na kole byla i dřív poměrně rychlým, spolehlivým a pružným způsobem dopravy. Když ale ve velké části světa narušily každodenní život uzávěry a zákazy vycházení, úloha bicyklu se změnila.

Každý desátý Američan usedl loni na kolo poprvé po roce nebo delší době právě kvůli pandemii. Provoz na cyklostezkách v USA v březnu 2020 vzrostl podle údajů nevládních organizací v meziročním srovnání hned trojnásobně. Údaje z fitness aplikací dokládají, že cyklistů výrazně přibylo i tam, kde by to nikdo nečekal: například v Los Angeles nebo Houstonu.

Itálie zavedla dotace pro cyklisty

Podobný trend je ale patrný i v Evropě. Edoardo Girardi, manažer italské firmy Full Speed Ahead Europe, říká, že jeho společnost pocítila vzestup zájmu o jízdní kola v březnu, kdy začaly uzávěry.

V mnoha regionech byly dlouho zavřené posilovny i plavecké bazény, což podle něj mohlo způsobit nárůst poptávky. „Dalším důvodem pravděpodobně byly vládní pobídky,“ dodává Girardi.

Čtěte také

Některé státy totiž ve snaze povzbudit občany k ježdění na kole zavedly speciální příspěvky na nákup nebo opravu bicyklu. V Itálii například občanům, kteří si koupili bezmotorový dopravní prostředek, nabídli dotaci ve výši v přepočtu 13 tisíc korun. S podobným programem přišla i Francie.

Ze stejného důvodu mohly mít cyklistické prodejny v mnoha zemích otevřeno i navzdory přísným karanténním opatřením. Výrobci kol ale závisejí na velmi složitém dodavatelském řetězci. Jednotlivé součástky pocházejí z nejrůznějších zemí po celém světě. A pandemie tyto vazby pochopitelně narušila, upozorňuje BBC.

Will Butler-Adams je ředitelem britské firmy Brompton Bikes. Podle něj důsledky karanténních opatření jeho společnost pocítila o celé měsíce dřív, protože má hodně dodavatelů z Asie. Jak dodává: „Na takovou rychlost jsme nebyli připravení.“

Nakonec ale jeho firmě způsobili větší problémy obchodní partneři ve Spojeném království a Evropě, kdežto dodavatelé z Tchaj-wanu dál vyráběli. Jediné štěstí bylo, že firma nashromáždila velké zásoby součástek kvůli obavám z brexitu. „Teď ale brexit přišel a my už brexitové zásoby nemáme,“ konstatuje Butler-Adams.

Společnost Brompton Bikes loni věnovala v rámci kampaně Kola pro hrdiny stovky bicyklů britským zdravotníkům. Zvýšila výrobu o 30 procent a chystá se letos nabrat skoro dvě stě nových zaměstnanců.

Vydrží zájem o cyklistiku?

Otázkou teď ale je, jestli obliba cyklistiky není jen krátkodobá. Některé změny by každopádně mohly nějakou dobu vydržet. Paříž například zprovoznila stovky kilometrů cyklopruhů – mimo jiné podél slavného bulváru Rue de Rivoli. A v Londýně teď cyklostezka vede i přes Hyde Park.

Čtěte také

Více cyklostezek znamená větší zájem o jízdu na kole, což zase vede ke snížení automobilového provozu a emisí. Poptávka po levnějších silničních kolech je tak velká, že ji prodejci nemohou uspokojit. Spotřebitelé proto shánějí ojetá kola, opravují ta stará nebo kupují dražší modely.

Navzdory nadšení spotřebitelů, městských plánovačů i úředníků ale někteří podnikatelé neskrývají svou skepsi ohledně toho, jestli jde o dlouhodobý trend. To, že by zvýšená poptávka přetrvala, je prý spíš nepravděpodobné.

Stanice BBC uzavírá svůj článek konstatováním Butlera-Adamse z firmy Brompton Bikes: „Koronavirové uzávěry společnosti způsobily, že ulice najednou ztichly, vzduch byl čistší a lidé se cítili bezpečně. Samozřejmě, svou roli hrály i obavy z hromadné dopravy, důležitější ale byla radost z toho, že si můžete užít města tak, jak by také mohla vypadat.“

Evropská ekonomika by se letos z krize mohla vymanit až nečekaně rychle. Pokud se Joe Biden vydá cestou dřívějších demokratických prezidentů, riskují Spojené státy příchod dalšího Donalda Trumpa. V Hondurasu zavraždili známého ochránce přírody. Podobné zločiny přitom nejsou ve středoamerické zemi nic neobvyklého. A životní standard seriálové rodinky Simpsonových je dnes pro řadu Američanů nedosažitelný sen.

Poslechněte si celý Svět ve 20 minutách. Výběr ze zahraničního tisku připravil Miroslav Tomek.

autoři: Miroslav Tomek , kac
Spustit audio

Související