Cyklistika ve městech není o zakazování, ale o ohleduplnosti. Silnější musí brát ohled na slabší, říká Ježek
Pokud máte své kolo připoutané ke značkám nebo zábradlím ve městě, ukliďte si ho. Jinak ho na náklady majitele odstraníme my, vyzývá cyklisty v Brně městská firma Brněnské komunikace. Nová pravidla platí druhým dnem. Jak to ovlivní sdílení kol ve městech?
Zakladatel a ředitel firmy Rekola Vít Ježek říká, že se snažili domluvit ještě před tím, než by nastal nějaký problém.
„Snažili jsme se najít konsenzus a našli jsme ho v tom, že na jedné straně z free-floatingového modelu, kdy můžete kolo zamknout kdekoliv, přesuneme Brno do modelu stanicového, kdy ho můžete zamknout jen na určitých místech, ale protože stojanů je nedostatek, tak jsme se domluvili, že bude možné zamykat kola k zábradlí, pokud nebudou bránit průchodu,“ vysvětluje.
Dělal jsem to i pro sebe
Podle Ježka se cyklistika i zásluhou jeho firmy mění od sportovní disciplíny, kdy se lidé jedou vypotit na cyklostezku, na dopravní prostředek. Osobně ho pozitivně překvapilo, že chce tolik lidí jezdit v Praze na kole.
„Měl jsem vlastní zkušenost, kdy jsem jezdil na svém kole, že jsou tu některé trasy příjemné a pohodlné, ale měl jsem problém, že jsem se o kolo pořád musel starat. Takže jsem sdílení kol dělal i pro sebe, abych si mohl večer někam zajet a tam to kolo nechat,“ popisuje začátky Vít Ježek.
V Praze podle jeho názoru někdy není souhra mezi magistrátem, který má nějakou koncepci, a jednotlivými městskými částmi. Třeba městská část Praha 1 s ohledem na nedávný pokus o zákaz jízdy na kole na části jejího území v určitou dobu, který byl vzápětí zrušen soudem, cyklistům nepřeje.
Nemyslím si, že je to o zakazování, ale o ohleduplnosti. Když jsem ten silnější – a je jedno, jestli jsem řidič silnější než cyklista, nebo cyklista silnější než chodec – tak bych měl dávat velký pozor na slabšího a měla by tam být vzájemná ohleduplnost. Takže když jsem v pozici cyklisty, tak bych se neměl rvát davem, ale měl si minutu počkat.
Vít Ježek
Proč nemá Praha vlastní sdílená kola?
Zatímco v některých městech západní Evropy mají města vlastní systém sdílení kol, Praha ho nevybudovala. I díky tomu podle Ježka vznikla jeho firma. Praha se pokoušela vypsat tendr, ale podle Ježka nebyl vhodně vypsaný,
„Byl diskriminačně napsaný. Bylo tam zmíněno, že v rámci týmu musíte mít IT experta, který má zkušenosti se systémem v jednom městě, kde bylo alespoň tisíc sdílených kol. To je úplný nesmysl,“ vysvětluje Ježek. Proto je Praha v pozici, kdy nemá vlastní systém, ale určuje mantinely ostatním poskytovatelům bikesharingových služeb.
Související
-
Evropané už chápou, že auto i kolo nemusí vlastnit. Češi jsou...
Cesta do práce je pro mnoho Evropanů stresovější než práce samotná. Podle průzkumu Evropské unie by rádi cestovali rychle a pohodlně, jenže stoupající počet aut a l...
-
„Musíme nastavit pravidla pro sdílenou ekonomiku,“ říká Tomáš...
Sdílená ekonomika, ve které lidé ostatním půjčují auta, peníze nebo pronajímají pokoje a byty, je velkým fenoménem poslední doby. V České republice ale zatím nemá p...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.