ČST vysílala socialistický fungující svět. Ve skutečnosti nefungovalo nic, popisuje televizní historik
Když začala v roce 1953 vysílat Československá televize (ČST), byla to velká událost. Malé černobílé obrazovky se staly magnetem pro diváky. Komunistický stát si toho byl velmi dobře vědom a tak se televize stala, stejně jako tehdejší další sdělovací prostředky, nástrojem mocenské ideologie. Její historie v době komunistického státu ovšem nebyla tak jednoduchá, právě druhá polovina 60. let je spojena s do té doby nebývalými vizemi. Zlom přišel až s nástupem normalizace.
„Zaměstnanci Československé televize se museli postavit k tomu, jak budou nadále hovořit o srpnové okupaci 1968. Byla to jedna z otázek, která jim byla pokládána v rámci prověrek, respektive čistek. Byl to zlom i proto, že do té doby mohli vysílat bez cenzury. Na rozdíl od roku 1953, kdy televize začala vysílat a kdy zaměstnanci nemuseli být členy komunistické strany, v 70. letech to byla nezbytnost,“ popisuje televizní historik Daniel Růžička.
V té době už byl televizor takřka v každé domácnosti, od roku 1975 bylo zavedeno barevné vysílání na obou programech ČST. Komunisté si byli dobře vědomi, že díky popularitě televize mohou efektivně a politicky „vychovávat občany“. Klíčové bylo sdělit, co si mají myslet.
Oficiální deklarovanou modlou socialistické země byli pracující. Především dělníci, rolníci a pak pracující inteligence. Floskule, které se týkaly práva na práci, světa bez vykořisťování, se staly základním materiálem vysílání.
Funkcionář vyřešil každý problém
Děly se i nepravosti, „ale byly to problémy, které vznikly selháním jedince. Systém byl v pořádku,“ vysvětluje Růžička. „Dělník, pracující si neodpočinul ani večer, protože další dělníci se na obrazovkách objevovali neustále i v různých seriálech.“
Čtěte také
„Například Okres na severu měl 13 dílů a byl to příspěvek k 16. sjezdu KSČ. Hlavní postavou byl funkcionář, který uměl vyřešit každý problém. Platilo, že takzvaný moudrý funkcionář to vždy zařídí.“
Dělnické problémy na obrazovce pak byly považovány za „konstruktivní kritiku“, protože socialismus přece lidem přinášel velké výhody, drobná selhání pak byla pouze selháním jednotlivce.
Zcela specifickou kategorií byly zábavné pořady typu Všichni se ptají, komu to hrají. A hrálo se stavbařům, silničářům, horníkům atd. I z tehdejší zábavy dodnes ční ideologické zadání.
Na otázku pořadu Jak to bylo doopravdy, jestli v éře socialistického Československa doopravdy patřila televizní obrazovka pracujícím, Růžička odpovídá: „Nepatřila, přestože to proklamovala. Rozpor byl v tom, že režim předkládal televiznímu divákovi fikci, ale systém, který měl fungovat, ve skutečnosti nefungoval. Režim chtěl poslušné obyvatele, respektive poslušné diváky i občany. Proto na všech programech přednášel ideální politickou strategii“.
Celý pořad Ivany Chmel Denčevové si poslechněte v audiozáznamu.
Související
-
7. listopadu: Den, kdy Československá televize vysílala první přímou televizní reportáž
První přímou televizní reportáž vysílala Československá televize před 65 lety, před 65 lety byla otevřena Slapská přehrada a zpěvačka Helena Zeťová má 39 let.
-
Centrální mozek lidstva, doktor Štrosmajer a ježek v kleci. I...
Následujících pět vzpomínek na staré české seriály chce připomenout kvalitu některých legend, jiným napravit reputaci nebo představit ty, které jste neznali. Mezi t...
-
Od hlásné trouby KSČ ke svobodnému médiu. Sametový boj o Československý rozhlas očima Petra Hartmana
Kdy a jak Československý rozhlas přestal být hlásnou troubou KSČ? Osobní svědectví komentátora ČRo Petra Hartmana o tom, jak pomalu v listopadu 1989 pukaly ledy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.