Co prozradil genom velkých koček

23. září 2013

Mezinárodní tým vědců osekvenoval genom vůbec prvního příslušníka rodu Panthera, do kterého patří velké kočkovité šelmy.

Jedinou kočkovitou šelmou s osekvenovaným genomem byla až do letoška kočka domácí (Felis silvestris catus), jejíž genom vědci přečetli v roce 2007. Nyní se k ní přidala vůbec největší kočkovitá šelma – tygr ussurijský (Panthera tigris altaica). Mezinárodní tým vědců osekvenoval kompletní genom devítiletého samce a porovnal jej se sekvencemi získanými od dalších příslušníků rodu Pantheratygrem indickým (Panthera tigris tigris), africkým lvem (Panthera leo), bílým lvem (Panthera leo krugeri) a irbisem, který je známější jako levhart sněžný (Panthera uncia).

Výsledky odhalily, že genom tygra ussurijského se z 95 % shoduje s genomem kočky domácí. Odhalily také řadu molekulárních adaptací, které pravděpodobně souvisí s výhradně masožravým způsobem obživy a velkou svalovou silou kočkovitých šelem. Irbis má ale také něco navíc: u něj vědci objevili unikátní změny ve dvou genech, které jsou významné pro adaptaci na život ve vysokohorském prostředí. Zajímavé jsou také sekvence DNA bílých lvů, kteří žijí v Krugerově národním parku a poušti Kalahari. Jejich neobvyklé zbarvení má na svědomí varianta genu TYR, který je spojován s bílou barvou srsti domácích koček stejně jako s albinismem u lidí.

Pro ochranu velkých šelem mají velký význam informace o jejich genetické diverzitě. Kupodivu se ukázalo, že ta je u tygrů a lvů stejně vysoká jako u lidí. Špatně jsou na tom naopak sněžní levharti, u kterých je zhruba poloviční než u ostatních příslušníků rodu Panthera.

Zdroj: BGI, Nature Communications