„Co já se nadělal blbostí.“ Josef Kemr hrál v budovatelských filmech, ale také se zastával Havla
Hrál v řadě filmů, které patří do zlatého fondu české kinematografie, ztvárnil desítky rolí v Národním divadle, mnoho příležitostí dostal za rozhlasovým mikrofonem. Josef Kemr (1922–1995) byl mimořádný herec. Shrnul to jeho kolega Václav Postránecký, když prohlásil, že Kemr dovedl udělat z malých rolí velké. Umělcova cesta československou normalizací ale nebyla přímočará, na několik let zmizel z televizních obrazovek. Pak se vrátil v divácky nejvděčnějších snímcích.
Začátky Kemrovy kariéry jsou spjaty s kočovnou divadelní společnosti, do které se v roce 1942 dostal na přímluvu Rudolfa Hrušínského. Objevil se i v několika protektorátních filmech.
V poválečném období hrál v mnoha divadelních a rozhlasových inscenacích i filmech v rolích, o nichž před smrtí řekl: „Co já se nadělal blbostí, říkám si, když se dívám na svoje staré filmy.“
Pravdou je, že doba mnoho jiných příležitostí nenabízela – a tak hrál v budovatelských komediích s revizorem Andělem, v Anně Proletářce, ve filmu Slepice a kostelník. V rozhlasu měl role vojáka v operetě Borise Alexandrova Svatba v Malinovce nebo hrál v Mladé gardě Alexandra Fadějeva.
V roce 1950 zakotvil Kemr v Městských divadlech pražských a v půli 60. let přešel do Národního divadla, kterému zůstal věrný až do konce života.
Do nemilosti a zpět
Filmové role v 60. letech už byly jiné, kritika vysoce hodnotila jeho postavu lapky Kozlíka ve Vláčilově Markétě Lazarové (1967). Jenže přišel rok 1968 a Kemr odsoudil srpnovou okupaci Československa.
Podle vzpomínek se přestal holit – a potvrzuje to fotka z týdeníku Československý rozhlas z února 1969. Přestal dostávat filmové a rozhlasové role, objevoval se jen v televizi a na divadle.
Čtěte také
Zlom přichází v polovině 70. let, kdy Kemr točil divácky nejvděčnější filmy Na samotě u lesa nebo Marečku, podejte mi pero. A také vznikl seriál Chalupáři.
Co stálo za takovým obratem? To, že Kemr vzal dvě role v propagandistickém seriálu Třicet případů majora Zemana? Objevil se ve dvou epizodách (Mědirytina a Kleště), natáčených v první polovině 70. let – a po nich už přišlo ročně opět několik filmů.
Až v tomto „rozjetém vlaku“ Kemr v lednu 1977 podepsal – jako stovky dalších – nechvalně známé prohlášení Za nové tvůrčí činy ve jménu socialismu a míru, které do dějin vešlo jako Anticharta.
Kemr proti režimu
Hluboce věřící katolík Kemr byl podobně jako řada jiných herců introvert, často se ale neváhal veřejně postavit na stranu zakázaných kolegů. V roce 1968 podepsal prohlášení umělců, žádajících po rezignaci Antonína Novotného na prezidentský post transparentní výběr nového prezidenta.
S přibývajícími lety jeho angažovanost rostla. V polovině 80. let odmítl velmi rezolutním dopisem komunistické straně titul zasloužilý umělec.
Čtěte také
V roce 1986 odvážně promluvil na pohřbu režimu nepohodlného básníka Jaroslava Seiferta a mluvil nebo recitoval i na pohřbech dalších „zakázaných“ umělců.
V únoru 1989 napsal dopis Rudému právu a reagoval na pomlouvačný článek Kdo je Václav Havel. Deník Kemrovo psaní, v němž se Havla a jeho rodiny zastal, neotiskl, o pět měsíců později slova ale odvysílala Svobodná Evropa.
V létě 1989 byl mezi prvními signatáři protirežimního prohlášení Několik vět – a 19. listopadu 1989 mezi ustavujícími členy Občanského fóra.
„Pohár pýchy, hluchoty, tvrdohlavosti, násilí a lží pomalu přetéká,“ stálo v hercově osobní výzvě, se kterou pak ve svém trabantu objížděl továrny.
Ve stejném trabantu vozil v 70. a 80. letech stavební materiál a pak vlastníma rukama opravoval boží muka na venkově.
Celý životní příběh Josefa Kemra si můžete poslechnout v audiu.
Související
-
Miloš Kopecký: Selhal jsem. Kdo jste bez viny, hoďte kamenem
Navenek suverénní bonviván, uvnitř složitá duše zkoušená těžkou duševní chorobou. Takový byl herec Miloš Kopecký. 22. srpna by mu bylo 100 let.
-
Karel Hvížďala: Josef Somr, muž s nezapomenutelným hlasem
„Vyjel jsem si jednou s kamarádem do Brna a tam jsme přišli na jedno náměstíčko, kde stál dům s nápisem Janáčkova akademie múzických umění.“
-
Jak si herec Petr Čepek „odskočil“ do politiky
V událostech podzimu a zimy 1989 se mnoho lidí dalo do služby společenských změn. Pro některé to byl odrazový můstek k politické funkci a někteří jen „prošli“ dějinami.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.