Čínské investice v Česku: Velké projekty možná zastaví čínská vláda, varuje ekonom Zámečník

22. březen 2017

Od loňské návštěvy čínského prezidenta v Praze si Hrad a vláda slibovaly kontrakty v desítkách miliard korun. Prezident Miloš Zeman tehdy prohlašoval, že objem čínských investic v Česku dosáhne jen v roce 2016 95 miliard korun a do roku 2020 by měl narůst na 232 miliard korun. Rok se s rokem sešel a avizované čínské investice se nekonají.

Podle analýzy poradenské společnosti Bisnode se objem čínského kapitálu upsaného v základním jmění českých firem za poslední rok dokonce snížil o 198 milionů na 5,5 miliardy korun. V žebříčku největších zahraničních majitelů Čína zůstává na 22. příčce.


Čína se dostala pod nezanedbatelný tlak odlivu kapitálu a zpřísnila podmínky pro investování svých subjektů v zahraničí. Například sešlo z nákupu fotbalového klubu AC Milán. Může se tedy stát, že některé velké projekty nedostanou souhlas.Miroslav Zámečník

Velká transakce na obzoru

„Je pravda, že metodika založená na kalkulaci základního kapitálu nemusí podchytit celý rozsah investic. Počkal bych si, co vydá Česká národní banka, ale předpokládám, že původně avizovaný objem se zdaleka nenaplní,“ říká hlavní analytik týdeníku Euro Miroslav Zámečník. Za měsíc prý ale může být všechno jinak.

„Očekává se obrovská transakce v hodnotě okolo 1,5 miliardy euro, kterou je akvizice Škody Transportation čínskou společností CRRC, což je největší světový výrobce kolejových vozidel. To s tou statistikou pořádně zahýbe a já bych proto objem čínských investic nerad kritizoval,“ dodává ekonom.

Běh na delší trať


Každý, kdo s Čínou jedná, ví, že velké projekty trvají jeden a půl až dva roky. Je skutečně předčasné to v tuto chvíli hodnotit a je třeba to vidět z dlouhodobého hlediska. Ostatně i statistika společnosti Bisnode od začátku roku ukazuje nárůst přímé kapitálové účasti o 200 milionů korun.Jan Kohout

„Myslím, že společnost Bisnode si je vědoma omezené výpovědní hodnoty té statistiky. Bere do úvahy pouze základní jmění a čerpala pouze z otevřených zdrojů, národnost vlastníka tak určovala podle sídla firmy. Objem čínských investic je proto s největší pravděpodobností mnohem vyšší,“ přitakává bývalý ministr zahraničí Jan Kohout, který stojí v čele pražského Institutu Nové hedvábné stezky.

Chceme takové investory?

Tramvaj z dílny Škoda Transportation

Za zavádějící považuje metodiku Bisnode i hlavní čínský investor v Česku společnost CEFC, o které toho ale víme překvapivě málo. Některé zahraniční zdroje ji dokonce dávají do souvislosti s čínskou vojenskou rozvědkou.

„Vycházím jen z otevřených zdrojů, většina těchto informací jsou spekulace, které nikdy nejsou potvrzeny. Nevidím důvod, proč by tato společnost měla být považována za nedůvěryhodnou,“ zdůrazňuje Kohout.

Miroslav Zámečník naproti tomu připomíná plánovanou akvizici Škody Transportation:

„CRRC je klasický národní šampion, někoho to potěší, jiného zamrazí. Je to firma ovládaná státem a část akcií je veřejně obchodována, jde tedy o klasický čínský model postupné privatizace. Je otázka, zda podobný typ investorů v České republice chceme. Nepochybně budou mít i politický vliv.“

autor: rkr
Spustit audio