České podniky jsou naše budoucnost, investory si vybírejme, říká ředitelka CzechInvestu

30. duben 2018

Státní agentura CzechInvest by se měla zásadně změnit. Podle nové strategie, se kterou přichází ředitelka Silvana Jirotková, by podporu měly dostat především inovativní malé a střední podniky. „Je třeba změnit přístup a investory nelákat, neprosit se, ale spíše si vybírat ty, které tu opravdu chceme,“ říká Jirotková, která agenturu vede od března.

„Musíme zdůrazňovat jiné kvality České republiky než dosud, už to není jen levná pracovní síla. Jsme vyspělá a technologicky inovativní země s moderní ekonomikou, kde je dobré investovat. Prezentaci do zahraničí je třeba zlepšit,“ dodává.

Agentura se chce více zaměřit například na podporu subdodavatelů, aby se posouvali v hodnotových řetězcích a zaváděli modernější technologie. „Teď není potřeba tolik působit v zahraničí, protože investoři u nás už jsou. Naše úloha je se více zaměřit na české firmy,“ vysvětluje.

Určitě bychom neměli rezignovat na lákání investorů a v žádném případě je nebudeme zahánět. Jen do světa vyjádříme, že prioritou jsou pro nás technologicky vyspělé projekty přinášející know-how.
Silvana Jirotková

Pomoc pro start-upy

Malé a střední podniky si podle Jirotkové zaslouží podporu, protože tvoří páteř české ekonomiky. V případě hospodářské krize u nich navíc nehrozí, že budou odcházet na zahraniční trhy jako se to může stát u zahraničních investorů.

Jan Macháček: Piketty a „kolonie“ ve východní Evropě

Jan Macháček

Francouzský ekonom s aureolou rockové hvězdy Thomas Piketty se ve svém blogu „2018, rok Evropy“ vyjadřuje také k evropskému dělení Východ- Západ.

V případě nadějných projektů CzechInvest leckdy lidem pomáhá už při založení firmy, start-upem ale pro agenturu jsou i mladé společnosti do pěti let. „V našich programech bereme spíše ty, které jsou technologicky vyspělé nebo mají inovativní řešení. Není to jakýkoli podnikatel,“ dodává.

„Jsme schopni pomoci se založením firmy i vývojem produktu. V našich programech využíváme mentorů a koučů, kteří sami mají podnikatelskou zkušenost a jsou ochotni ji předat těm začínajícím. Start-upy také rádi vysíláme do zahraničí, protože tam se dobře otrkají a vyzkouší si, jak komunikovat s potenciálními klienty nebo investory.“

Ve Spojených státech nebo Singapuru dostanou zpětnou vazbu, která je často tvrdá. Investoři se s nimi nemazlí, což je velmi dobře.
Silvana Jirotková

Slučování není nutné

Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) nedávno oživil myšlenku na sloučení agentur CzechTrade a CzechInvest. Podle Jirotkové by to trvalo minimálně rok a byla by k tomu potřeba změna zákona. Obě instituce spolu navíc již dnes intenzivně spolupracují.

„Každý děláme úplně jiný byznys. V zahraničí má CzechTrade úplně jinou klientelu a kontakty než my. Oni se firmám snaží zajistit byznys, my se je snažíme podporovat, aby se zlepšovaly technologicky a získávaly nové certifikace. Ale není naší primární snahou, aby obchodovaly v zahraničí,“ uzavírá.

autoři: Jan Bumba , ert

Související