České podniky jsou naše budoucnost, investory si vybírejme, říká ředitelka CzechInvestu
Státní agentura CzechInvest by se měla zásadně změnit. Podle nové strategie, se kterou přichází ředitelka Silvana Jirotková, by podporu měly dostat především inovativní malé a střední podniky. „Je třeba změnit přístup a investory nelákat, neprosit se, ale spíše si vybírat ty, které tu opravdu chceme,“ říká Jirotková, která agenturu vede od března.
„Musíme zdůrazňovat jiné kvality České republiky než dosud, už to není jen levná pracovní síla. Jsme vyspělá a technologicky inovativní země s moderní ekonomikou, kde je dobré investovat. Prezentaci do zahraničí je třeba zlepšit,“ dodává.
Agentura se chce více zaměřit například na podporu subdodavatelů, aby se posouvali v hodnotových řetězcích a zaváděli modernější technologie. „Teď není potřeba tolik působit v zahraničí, protože investoři u nás už jsou. Naše úloha je se více zaměřit na české firmy,“ vysvětluje.
Určitě bychom neměli rezignovat na lákání investorů a v žádném případě je nebudeme zahánět. Jen do světa vyjádříme, že prioritou jsou pro nás technologicky vyspělé projekty přinášející know-how.
Silvana Jirotková
Pomoc pro start-upy
Malé a střední podniky si podle Jirotkové zaslouží podporu, protože tvoří páteř české ekonomiky. V případě hospodářské krize u nich navíc nehrozí, že budou odcházet na zahraniční trhy jako se to může stát u zahraničních investorů.
Jan Macháček: Piketty a „kolonie“ ve východní Evropě
Francouzský ekonom s aureolou rockové hvězdy Thomas Piketty se ve svém blogu „2018, rok Evropy“ vyjadřuje také k evropskému dělení Východ- Západ.
V případě nadějných projektů CzechInvest leckdy lidem pomáhá už při založení firmy, start-upem ale pro agenturu jsou i mladé společnosti do pěti let. „V našich programech bereme spíše ty, které jsou technologicky vyspělé nebo mají inovativní řešení. Není to jakýkoli podnikatel,“ dodává.
„Jsme schopni pomoci se založením firmy i vývojem produktu. V našich programech využíváme mentorů a koučů, kteří sami mají podnikatelskou zkušenost a jsou ochotni ji předat těm začínajícím. Start-upy také rádi vysíláme do zahraničí, protože tam se dobře otrkají a vyzkouší si, jak komunikovat s potenciálními klienty nebo investory.“
Ve Spojených státech nebo Singapuru dostanou zpětnou vazbu, která je často tvrdá. Investoři se s nimi nemazlí, což je velmi dobře.
Silvana Jirotková
Slučování není nutné
Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) nedávno oživil myšlenku na sloučení agentur CzechTrade a CzechInvest. Podle Jirotkové by to trvalo minimálně rok a byla by k tomu potřeba změna zákona. Obě instituce spolu navíc již dnes intenzivně spolupracují.
„Každý děláme úplně jiný byznys. V zahraničí má CzechTrade úplně jinou klientelu a kontakty než my. Oni se firmám snaží zajistit byznys, my se je snažíme podporovat, aby se zlepšovaly technologicky a získávaly nové certifikace. Ale není naší primární snahou, aby obchodovaly v zahraničí,“ uzavírá.
Související
-
Česká ekonomika má své limity. Nejsme Německo, říká šéf...
Už skoro pětadvacet let se snaží přitáhnout zahraniční investice do Česka vládní agentura CzechInvest. Od roku 1993 přilákala zahraniční téměř jeden bilion korun. „...
-
Jan Macháček: Piketty a „kolonie“ ve východní Evropě
Francouzský ekonom s aureolou rockové hvězdy Thomas Piketty se ve svém blogu „2018, rok Evropy“ vyjadřuje také k evropskému dělení Východ- Západ.
-
Agentury CzechTrade a CzechInvest by se měly sloučit, myslí si Babiš
Premiér v demisi také opět kritizoval dřívější hospodaření státní České exportní banky (ČEB) a Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP).
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka