České děti integrací ukrajinských uprchlíků do škol určitě netrpí. Spíš naopak, uvažuje ministr školství Gazdík

24. květen 2022

Do základních škol v Česku teď chodí o 12 procent víc válečných uprchlíků z Ukrajiny než na začátku migrační vlny. Objevily se obavy českých rodičů, aby úsilí vynaložené do jejich integrace nešlo na úkor vzdělávacího procesu. „Obavy nejsou na místě,“ říká ministr školství Petr Gazdík (STAN). „Osobně jezdím po školách takzvaně neohlášen, každý týden navštívím jednu dvě školy, a vidím to obrovské úsilí českých učitelů, kteří si za to zaslouží ocenění a úctu,“ dodává.

A v Tématu dne dodává: „České děti určitě netrpí, v mnohém se naopak zdá, že je mohou ty ukrajinské obohatit. Například v sociálních vazbách a dovednostech, které za covidu trpěly“.

Obecně platí, že míst v českých školách je dostatek.
Petr Gazdík

V polovině května bylo ve školách už zhruba 26 tisíc válečných uprchlíků z Ukrajiny, ve školkách přes 3 tisíce. Ve srovnání s množstvím registrovaných uprchlíků je ale jejich počet stále nízký, vyplývá ze zjištění České školní inspekce.

Čtěte také

Problémy s nedostatkem místa nebo zaměstnanců nahlásila polovina základních škol a 20 procent školek v regionech, kde je běženců hodně a míst ve školách málo. Mezi takové regiony patří i Praha.

„Obecně platí, že míst v českých školách je dostatek. Podle průzkumu nám ředitelé jasně uvedli, jak mohou navýšit kapacity pro každou školu,“ vysvětluje Gazdík.

„Máme mapu, kde vidíme každou školu, která je průběžně aktualizována – a v našich základních školách je asi 153 tisíc volných míst. Problém je v tom, že ta místa nejsou tam, kde je ubytování a práce a naopak tam, kde jsou místa, tam není ubytování a práce. Ten hlavní problém je skutečně v Praze a prstenci kolem Prahy, kde ale byl už před přijetím ukrajinských uprchlíků.“

Peníze máme

Navýšení počtu je ale podle ministra především věcí samospráv.

„My jim samozřejmě musíme vytvořit podmínky, pomoci a snažit se najít to nejlepší řešení. V současné době strategický tým počítá různé modely pro různé situace, protože nevíme, jak to bude k prvnímu září – válka nějak postupuje a my neumíme v tuto chvíli říct, jestli například už příští týden neskončí, což bych si moc přál, nebo bude naopak ještě gradovat. V tom případě může dojít k další uprchlické vlně a situace v září může být ještě horší,“ vypočítává.

Hosté Tématu dne jsou:
Petr Gazdík (STAN), ministr školství
Ondřej Lněnička, ředitel ZŠ profesora Švejcara Praha 12, člen Učitelské platformy
Miroslav Hřebecký, programový ředitel, Eduin
Tomáš Habart, ředitel vzdělávacího programu Varianty Člověka v tísni

Ministr školství navíc připomíná, že ve státním rozpočtu bylo až do konce srpna vyčleněno 5,4 miliardy korun na tyto náklady. „A v tuto chvíli není z té částky vyčerpána ani polovina.“

„A pokud jde o začlenění žáků od 1. září, tak ten systém funguje, řekněme, automaticky. Jde o systém označovaný jako PHmax, kdy ředitelům škol i v případě, že přibydou třídy nebo žáci, budou automaticky z rezervy krajských úřadů doplněny i finance. My jsme připraveni navyšovat tak, jak bude potřeba. Takže ve finančních prostředcích určitě problém tuto chvíli nebude,“ uzavírá Petr Gazdík.

Celé Téma dne Jana Burdy najdete v audiozáznamu.

autoři: Jan Burda , lup
Spustit audio

Související