Babiš si v Havlíčkovi našel svého Medveděva, myslí si komentátor Leschtina

26. leden 2020

Odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (ANO) kvůli předražené zakázce na e-shop s dálničními známkami a převzetí jeho postu vicepremiérem a ministrem průmyslu Karlem Havlíčkem (za ANO) potvrzuje podle hostů kulatého stolu Plusu personální krizi a slabé politické zázemí ve vládnoucím hnutí ANO.

Ve studiu debatují (zleva) Jiří Leschtina, Adam Černý, Josef Mlejnek a moderátorka Lucie Vopálenská

„Ukazuje to na strukturální vadu hnutí ANO. A to, že nedokáže generovat osobnosti, které budou schopné dělat konkrétní politiku, nebo převzít vládní odpovědnost,“ soudí komentátor Hospodářských novin Adam Černý.

S Černým souhlasí i komentátor Jiří Leschtina, podle kterého v ANO chybí odborníci, kteří se připravují na politickou kariéru. Připomíná, že premiér a předseda ANO Andrej Babiš to ale ani neměl a nemá v úmyslu. „Zcela úmyslně sahá mimo politické struktury, potřebuje tuto scénu spíš jako nějaký obslužný mechanismus, než jako základní politickou entitu, která by tvořila politiku vlády,“ míní.

Havlíček?

„Zajímavý fenomén způsobu vládnutí je vynoření Karla Havlíčka (za ANO). Velice rychle získal pozici místopředsedy vlády, ministra průmyslu a teď ho Babiš učinil šéfem druhého největšího ministerstva. Myslím, že chce mít superministra. Naprosto loajálního člověka, bez politických ambicí. Řečeno s nadsázkou: Babiš si našel svého Medveděva,“ dodává Leschtina.

Čtěte také

Podle politologa Josefa Mlejnka z Fakulty sociálních věd UK Babiš zjišťuje, že ne každý schopný manažer je i schopný politik. „I člověk, který z manažerského hlediska řídí ministerstvo dobře, dělá boty politické... Když (Vladimír) Kremlík (na dopravě) začínal, nechvalně se proslavil předbíháním ve frontě na pohřbu Karla Gotta. Zachoval se jako politicky necitlivý člověk. To se těžko učí, ani se to vlastně naučit nedá,“ poznamenává.

„Možná proto dal ministerstvo dopravy Havlíčkovi. Radši ho přetíží než aby riskoval. Protože ví, že ještě jeden Kremlík a podobný průšvih, a začne se to negativně podepisovat ve veřejném mínění,“ dodává Mlejnek.

Návrhy na sloučení ministerstev průmyslu a obchodu a dopravy, se kterými přišel premiér, a které následně vzal zpět, byly podle Leschtiny odvedením pozornosti od problémů na ministerstvu dopravy.

„Byla to pravá vějička médiím. Okamžitě se odsunuly problémy na dopravě a začalo se diskutovat o šíleném plánu. Potom zase (Babiš) tvrdil, že nic takového neřekl. Jsou to hry. Taky dobrá marketingová práce. Je to poměrně běžné v takovýchto situacích.“

Kubera? Zkušený praktik

Na předsedu Senátu, dlouholetého politika a primátora Teplic Jaroslava Kuberu, který v pondělí náhle zemřel, vzpomínají hosté u kulatého stolu jako na zkušeného komunálního politika, neformální, unikátní postavu ODS, schopného komunikátora a připomínají jeho smysl pro humor. 

Čtěte také

„Byl zkušeným regionálním praktikem. Pěstoval si styk s voliči. A dělal to způsobem velmi kontaktním. Měl dar jako Bill Clinton: když mluvil s kýmkoli, dával najevo, že se o toho člověka zajímá. Z toho pramenila velká část jeho popularity,“ hodnotí komentátor Černý.

Leschtina vzpomíná na sjezdy ODS, kde se podle něj čekalo na one man show Jaroslava Kubery. „Vystoupil s vtipným, hřejivým projevem. Byl vlastně takovým průkopníkem politiky jako masové zábavy, mediální show, což je dnes trend v kampaních,“ připomíná.

Také podle Mlejnka byl předseda Senátu výborným politikem komunálním. „Ale na celostátní úrovni se ukazovalo, že má své limity, že není úplně schopný zformulovat nějakou konzistentní politickou linii. Tam někdy i ty jeho vtípky trošku drhly,“ doplňuje politolog.

Kdo povede Senát po úmrtí předsedy Jaroslava Kubery? Může nastat ústavní krize? Ptala se Lucie Vopálenská.

Spustit audio

Související