Petr Hartman: Babiš se nechce o Havlíčkově dvojroli s nikým bavit

Vlevo ministr průmyslu a obchodu a zároveň ministr dopravy Karel Havlíček, vpravo premiér Andrej Babiš
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vlevo ministr průmyslu a obchodu a zároveň ministr dopravy Karel Havlíček, vpravo premiér Andrej Babiš

Karel Havlíček se stal velmi vytíženým mužem. Každá minuta se mu hodí.

Několik jich ušetřil tím, že pro pověření řídit vedle ministerstva průmyslu a obchodu také dopravu, nemusel jít na Pražský hrad. Jmenování mu prezident poslal písemně.

Není to jediný zvláštní moment spjatý s rozšířením jeho ministerského záběru. Dalším je způsob, jakým o tom premiér rozhodl. O sporném sezení Karla Havlíčka na dvou ministerských židlích se nechce Andrej Babiš s nikým bavit. Jako předseda vlády zodpovídá za její fungování. Měl by mít právo vybírat si ministry, s kterými chce spolupracovat. Ostatně takováto kompetence vyplývá z konstrukce ústavy.

Svět politiky není však tak černo-bílý, jak by se podle Babišových výroků mohlo zdát. Předseda hnutí ANO nestojí v čele jednobarevného kabinetu. Dokonce jeho koaliční vláda nemá ve Sněmovně většinu. Tu jí zajišťuje podpora komunistů. Proto by o změnách v kabinetu měl diskutovat se svými politickými partnery.

Nejde o to, že by mu měli diktovat jména ministrů. V případě změny ve vedení resortu dopravy není důležitá konkrétní osoba. Problém je v tom, že jeden člověk by měl trvale řídit dvě ministerstva. Zároveň nejde o hladce fungující úřady.

Babišovo přiznání spoluzodpovědnosti za problémy?

Není divu, že jak sociální demokraté, tak i komunisté nejsou nadšeni z toho, že by Karel Havlíček v takovéto dvojroli měl vystupovat až do sněmovních voleb na podzim příštího roku. Chtějí o tom s Andrejem Babišem diskutovat. Takovéto řešení by podle nich mělo být pouze dočasné.

Není pravděpodobné, že by jejich námitky premiér vyslyšel. Nemusí se bát, že by kvůli tomu sociální demokraté a komunisté položili vládu. Zároveň by změnou postoje přiznal, že na výměnu v čele dopravy nebyl dostatečně připraven.

Narušil by tím obraz schopného manažera, který rychle a správně řeší problémy této země. Z pohledu nemalé části voličů totiž není podstatné, že na vzniku některých se sám podílí. Zároveň výměna ministra sama o sobě nepřinese například rychlejší budování dálnic.

Přitom Andrej Babiš sám připouští, že na fungování resortu dopravy jako premiér osobně dohlíží. Přesto v jeho výrocích se těžko hledá náznak přiznání spoluzodpovědnosti za zmiňované problémy. Za ně mohou neschopní ministři, jejich náměstci a další úředníci.

Petr Hartman

Proto se může stát, že Karel Havlíček nevydrží v čele ministerstva dopravy až do podzimu příštího roku. Budou-li problémy s ním spjaté ohrožovat vysoké volební preference hnutí ANO, může skončit daleko dříve. Nepřekvapilo by, kdyby to Andrej Babiš zdůvodnil tím, že jeden člověk by neměl řídit dva resorty.

Autor je komentátor Českého rozhlasu