Apple a Facebook nabízejí svým zaměstnankyním: Budujte kariéru, přispějeme vám na zmrazení vajíček

16. říjen 2014

Americké firmy Apple a Facebook podpoří zaměstnankyně, které se rozhodnou kvůli kariéře odložit mateřství. Nabízejí příspěvky na tzv. kryokonzervaci vajíček.

Obě společnosti si od toho slibují, že přilákají do svých řad, hlavně do vedoucích pozic, víc žen a ušetří je tlaku na přerušení kariéry kvůli mateřství.

Za iniciativou je pravděpodobně i snaha odlišit se v rámci konkurence mezi velkými technologickými firmami. V jejich vedeních vesměs dominují muži.

Nezamýšleným důsledkem by ale mohl být naopak tlak, aby ženy pracující pro Facebook a Apple odkládaly mateřství co nejdéle.

Komentáře k tématu jsou na sociálních sítích různé. Objevil se třeba názor, že se nabídka může obrátit proti firmám samotným. Mohou například čekat soudní žaloby, pokud budou některá rozmrazená vajíčka z jakéhokoliv důvodu neplodná.

Jedna uživatelka označila nápad za obscénní, Facebook a Apple se podle ní staví k ženám jako k dobytku.

Šance na oplodnění vytrvale klesá po třicítce. Metoda kryokonzervace by měla uchovat většinu ženských pohlavních buněk ve stavu ideálního reprodukčního věku.

Ředitelka Gender Studies: Situace žen-matek v USA a v ČR je jiná

Nápad amerických firem přijde ředitelce obecně prospěšné společnosti Gender Studies Heleně Skálové hodně kontroverzní: „Myslím si, že to není úplně ta správná cesta, kterou by měly firmy nastolovat.“

Podle Skálové je v současnosti sociodemografický trend takový, že ženy odkládají mateřství, i když nemají nabídky takových pseudobenefitů.

„Bylo na místě se zamyslet nad tím, co udělat pro to, aby ženy mohly snadněji skloubit svoji mateřskou rodičovskou roli se svým kariérním životem, a to podle mě určitě nespočívá v tom, že si nechají zmrazit vajíčka a odloží to na pozdější dobu,“ upozorňuje ředitelka Gender Studies.

Dodává ale, že jiné prostředí panuje ve Spojených státech a jiné v České republice:

„V Americe je v podstatě úplně zjednodušeně řečeno věcí každé ženy, pokud chce dítě mít, jak si tu péči zajistí. Ona si musí našetřit na to, aby dítě mohla mít, aby si ten luxus mohla dovolit. Nabídku toho „benefitu“ zrovna od těchto firem je třeba vnímat i v tomto kontextu.“

Podle Skálové začínají být standardem v České republice pružné pracovní doby. Zato tady není rozšířená práce z domova a zkrácené úvazky se setkávají s větší poptávkou než nabídkou.

autoři: mvo , rkr
Spustit audio