Anglikáni

17. říjen 2003

Když v 16. století Jindřich VIII. založil anglikánskou církev na protest proti tomu, že mu papež odmítl povolit rozvod, vyřešil tím sice svůj osobní problém, nicméně diskusí o tom, v čem má být církev liberální a na čem má naopak autoritativně trvat, nejsou ani anglikáni ušetřeni. Včera se představitelé této církve, která má ve světě na sedmdesát milionů členů, radili, jaké stanovisko zaujmout k tomu, že v americkém státě New Hampshire byl biskupem zvolen rozvedený otec dvou dětí a k tomu homosexuál.

Podle některých anglikánů je jmenování naprosto v pořádku, většina je ale pobouřena. Zdá se, že bude-li zmíněný kněz 2. listopadu biskupem vysvěcen, anglikánské církvi hrozí rozštěpení. Jindřich VIII. pro takovýto případ nezanechal žádné doporučení a ukazuje se být nepraktickým, že anglikáni postrádají autoritu, jejíž verdikt by byl závazný, jak je tomu v církvi římskokatolické, kde je touto nejvyšší pozemskou instancí papež.

Anglikáni by si neradi znepřátelili své bratry v Americe, kterých jsou sice necelé tři miliony, ale jsou bohatí. Stejně tak by ovšem bylo nešikovné ztratit kvůli jednomu homosexuálnímu biskupovi a kvůli rozhodnutí kanadských anglikánů polovinu svých členů, kteří se k anglikánství hlásí v Africe. Jednota anglikánské církve závisí zřejmě na osobním rozhodnutí kontroverzního kněze, zda se v zájmu jednoty církve nominace vzdá, paradoxně ovšem v rozporu s příkladem, který zanechal odbojný otec zakladatel Jindřich. Anglikáni by systémově vyřešili svůj problém, kdyby stanovili závazná kvalifikační kritéria pro funkci biskupa. Ideální by bylo, kdyby je nadiktoval Bůh. Pokud ho neslyší, měli by se ptát papeže. Ten je na příjmu.

autor: iho
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.