Andrej Babiš do mé práce nikdy nezasahoval, tvrdí redaktor Mladé fronty DNES

Andrej Babiš
Andrej Babiš
Sto padesát pět novinářů Mladé fronty DNES a iDnes.cz se ve společném prohlášení distancovalo od chování bývalého kolegy Marka Přibila, který se podle zveřejněných nahrávek s faktickým vlastníkem vydavatelství Mafra Andrejem Babišem domlouval na zveřejnění informací o jeho politických protivnících. Zároveň tvrdí, že hnutí ANO nemá jakoukoli možnost skrytě ovlivňovat nebo manipulovat obsah článků v Mladé frontě DNES nebo na iDnes.cz.

Andrej Babiš ve včerejším Interview ČT24 odmítl autenticitu nahrávek potvrdit a označil se za oběť komplotu tradičních politických stran.

Podle redaktora zahraniční rubriky Mladé fronty DNES Luboše Palaty ale někdejší vlastník vydavatelství Mafra selhal. „Setkal se s redaktorem a vedl s ním rozhovory, které se dostaly na veřejnost na nahrávkách. A to je z pohledu mého i mých kolegů selhání. Překročil červenou linii a poškodil nejen svou – dnes již bývalou – investici, ale i naši práci.“


Redaktora Marka Přibila jsem v redakci vůbec nezaznamenal. Pracuji v jiné rubrice a on se v novinách projevoval okrajově. A to mu ještě trochu přidávám.Luboš Palata

Možností je i výpověď

„S Andrejem Babišem jsem měl jediný telefonát kvůli jednomu článku, ve kterém byly z jeho pohledu nepřesné informace. Byl to telefonát politika a novináře, normální a korektní jako s kterýmkoli jiným politikem,“ zdůrazňuje Palata.

Přesto pro něj byl šok, když se dozvěděl o prodeji vydavatelství Andreji Babišovi. „Dával jsem si velký pozor, aby majitel neměl vliv na to, co píši. Za každým svým článkem si plně stojím, a to je jediné, co můžu udělat – že si udržím integritu a neměním své názory. Jinak zbývá jen podat výpověď.“

I tuto možnost Palata nyní zvažuje. „Situace se po včerejšku ne snad vyřešila, ale posunula. Lidé, kteří podepsali prohlášení, si za svými články stojí a mohou za sebe říci, že nikdy manipulováni nebyli.“

Chybí profesní autorita

S ostražitostí ke svému majiteli přistupuje i týdeník Respekt, který vlastní podnikatel Zdeněk Bakala. „Snažíme se k textům, které se ho týkají, přistupovat jako ke všem ostatním případům. Dáváme si ale dvojnásob pozor na to, aby seděla fakta a články byly takzvaně ‚vyfutrované‘ bez bílých míst,“ říká reportérka Kateřina Šafaříková.


Bez ohledu na to, jestli budeme pana Bakalu chválit, nebo naopak kritizovat, pořád budeme podezřelí. Buďto že lakujeme realitu na růžovo, nebo že jsme naopak příliš přísní. Kateřina Šafaříková

Je ale vhodné nechávat to celé jen na novinářích? Není chybou politiků, že připustili možnost, aby byl politik majitelem novin? „Je to chyba politické kultury, nemáme v tomto ohledu tradici ani silnou autoritu, která by nastavovala etické principy naší práce. Syndikát novinářů je prázdná schránka ve srovnání třeba s britskou Press Complaints Commission,“ říká Šafaříková.