Amerikánka znamená mít naději a touhu. Znovu jsem ji našel na ulici, přiznává režisér Tauš

23. říjen 2024

Režisér Viktor Tauš strávil s příběhem Amerikánky neboli Zdeny Vrbové, dívky z komunistického dětského domova, téměř polovinu svého života. Vyprávění Amerikánky zpracoval nejprve jako divadlo, které zároveň neustále přepracovával. Teď do kin přichází film, který Tauš už měnit nemůže. Navzdory všem proměnám je Amerikánka dětskou postavou, se kterou se ale mohou ztotožnit i dospělí. „Je to Mauglí nebo Matylda od Roalda Dahla,“ pojmenovává svou hrdinku.

Do světa filmu se Viktor Tauš začal zamykat jako dítě před rodiči. Především před maminkou, která byla závislá na alkoholu. „Vášnivý vztah k filmu se u mě objevil v dětství. Ve světě filmů jsem se cítil bezpečně a byl to jediný svět, kde jsem mohl růst. Můj oblíbený byl Rocky kvůli hlavnímu hrdinovi,“ přiznává v pořadu Hovory.

„V jistém smyslu ta izolace můj růst zastavila. Ale probudilo to ve mně lásku k tomu řemeslu,“ doplňuje.

Vzpomínek na dětství má jen málo. „Vybavuji si několik obrazů, které se mi vyjevují. První opakující se vzpomínka – maminka, když pila, tak zůstával otevřený celý dům. Mám v hlavě obraz maminky, jak spí na oranžové sedačce a průvan otevřeného domu,“ popisuje a zároveň připouští:

„Žádné děti neřeknou, že jejich rodiče byli špatní rodiče. Ať je domov jakýkoliv, tak je to pořád domov. Ať jsou rodiče jacíkoliv, tak jsou pořád rodiče.“

Co je Amerikánka?

Amerikánka je příběh Zdeny Vrbové, ale podle Viktora Tauše je i on sám Amerikánkou. „Znamená to mít vnitřní naději, pro mě je to touha. Toužit není samozřejmé,“ vysvětluje.

V životě ho inspirují především lidé, kterými je obklopen a často s nimi spolupracuje. Zdena je dle jeho slov jedním z nich, ale ne jediným. Ovšem spoustu lidí, jak přiznává, zranil tím, že odešel na ulici: „Měli mě rádi a přerušil jsem kontakt.“

Čtěte také

Na ulici Tauš narazil na Zdenu Vrbovou, která mu vrátila touhu tvořit. S jejím příběhem pak strávil skoro polovinu svého života.

„Jakým způsobem a co mi vyprávěla, to ve mně opět rozdmýchalo nějakou touhu. Ale nebyl záměr tím strávit tolik času,“ říká.

Současnému úspěchu filmu, který stojí na hlavní postavě opuštěné a toužící dívky, podle režiséra pomohla i dřívější divadelní představení, která několikrát přepracovával.

Amerikánka je navzdory všem proměnám dětskou postavou, se kterou se ale mohou ztotožnit i dospělí. „Je to Mauglí nebo Matylda od Roalda Dahla,“ pojmenovává svou hrdinku Tauš.

Poslechněte si celý rozhovor, audio je nahoře v článku.

autoři: Renata Kalenská , epo
Spustit audio

Související