Adam Černý: Telenovela německého mýtného

19. prosinec 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt

Příběh mýtného na německých dálnicích se začíná podobat mexické telenovele. Ještě loni v zářijové předvolební televizní debatě spolková kancléřka Angela Merkelová tvrdila, že „co se mě týče, tak dálniční poplatky nebudou“.

Později však musela vzít v potaz nároky bavorských křesťanských sociálů, kteří z dálničního poplatku pro zahraniční řidiče udělali hlavní téma své předvolební kampaně. Proto o rok později už připustila, že „upřímně řečeno, je to v koaliční smlouvě, takže to tak bude“.

Následovaly vyjednávací peripetie, kdy se velká koalice konzervativců a sociálních demokratů přetahovala, zda a jak by bylo možné vůbec dálniční poplatky ve Spolkové republice zavést a zároveň zařídit, aby němečtí řidiči neplatili více, než je dosavadní silniční daň, a aby se výsledek nedal napadnout jako diskriminace zahraničních řidičů.

Čtěte také

Kouzelná formule se podle dohody z tohoto týdne má skrývat v dohodě, podle níž si budou muset všichni řidiči, domácí i přespolní, koupit dálniční známku, ale ti němečtí dostanou slevu ze silniční daně přesně ve výši ceny dálniční známky.

Spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt, který za bavorskou CSU loni před volbami celý nápad horlivě propagoval, sebejistě tvrdil, že němečtí řidiči ve výsledku v porovnání s dosavadním stavem nezaplatí ani euro navíc a že po odečtení administrativních nákladů může spolková pokladna počítat ročně s půlmiliardou eur navíc.

Mýtná brána

Tohle chlubení před domácím publikem se však podobá účtování bez hostinského. První výhrady zazněly od sociálních demokratů, kteří se nechali slyšet, že „to ještě bude složitý legislativní proces, protože mnoho otázek ještě zůstává bez odpovědi“. Ze zkušenosti lze odhadnout, že s koaličním partnerem, kterému záleží na stabilitě vlády, je možné se dohodnout.

Složitější to však bude s Evropskou komisí, která má povinnost dohlížet, aby se ve všech členských zemích Evropské unie měřilo všem stejně. Podle největšího německého automotoklubu ADAC je tu stále velké nebezpečí, že dálniční známku v plné výši a beze slevy budou muset nakonec zaplatit domácí i zahraniční řidiči.

autor: Adam Černý
Spustit audio