Vývoj elektromobilů a autonomních aut nabere zpoždění. Automobilky bojují o přežití

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nová lakovna umožní nárůst výrobní kapacity téměř o čtvrtinu, mimo jiné i díky využití 66 robotů

Doba „pokoronavirová“ přinese nové impulsy vývoje automobilového průmyslu. Analytici očekávají nástup levných a jednoduchých modelů. Na vývoj technologicky náročných novinek, jako jsou autonomní vozy nebo čisté pohony, nebudou peníze.

Současná koronavirová krize spustila v oblasti automobilového průmyslu úvahy o velkém rozvoji dopravních prostředků, které mají značnou míru samostatnosti. Autonomní auta a doručování zboží pomocí dronů je sice atraktivní nápad, ale podobným úvahám schází reálný základ.

Elektromobil Tesla (ilustrační foto)

Výrobci totiž stále nemají spolehlivé technologie, které by autonomní dopravu zajistily. Ale pro pohyb takových zařízení mezi lidmi a v běžném provozu především schází legislativa. Jde hlavně o interakci s ostatními zatím stále neautonomními auty, s téměř nevyzpytatelnými chodci a cyklisty. Velkou výzvou pro vývojáře zůstává proměnlivé počasí, jde především o sníh. Velkou výzvou je také snížená viditelnost v noci.

„Odpovědnost za nehody způsobené autonomními prostředky musí být jednoznačně definovaná, nelze ji opomenout nebo přeskočit,“ říká Vladimír Rybecký z portálu Autoweek.cz. „Úplná autonomie při dodávání zboží je příliš daleko.“

Současnost by pochopitelně pro vývoj těchto technologií mohla být velkým impulsem, omezují totiž mezilidský kontakt. Ale automobilky na něj absolutně nebudou mít prostředky. Teď budou bojovat o přežití.

„Největším problémem, se kterým firmy automobilového průmyslu zápasí, je nedostatek hotovosti,“ říká Jan Linhart z KPMG. „To znamená problémy pro budoucí nastartování výroby a obnovení dodavatelského řetězce.“

Současný nedostatek hotovosti bude automobilky limitovat i při investicích do výzkumu a vývoje.


Jan Linhart

Přijde nástup jednoduchých aut?

Finanční omezování vývoje a očekávané ochlazení zájmu kupujících by naopak mohly přinést jistá technologická zjednodušování. „Celá řada výrobců bude přehodnocovat svou modelovou nabídku a bude nabízet modely bez technologických vychytávek,“ upozorňuje Linhart. Jenže automobilky musejí především vydělávat a to jim jde spíše u dražších než levnějších modelů. Firmy samy tedy budou motivovány k výrobě aut s vyšším podílem zisku, jako jsou například vozy kategorie SUV.

„Kupující budou váhat mezi ojetým autem, kterých brzy bude nedostatek, a něčím jednodušším,“ odhaduje Rybecký. „Jenže je tady ještě druhá skupina a to jsou firemní auta. Firmy budou chtít náročnější a kvalitnější auta s vyšší úrovní techniky. Takže zde bude prostor pro obě dvě strany nabídky.“

Tlak na emisní limity je jistý, dodávky akumulátorů nikoliv

Žhavým tématem se v oblasti technologického vývoje v době „pokoronavirové“ stanou čistější emise.

„Automobilky jsou v tomto ohledu pod obrovským tlakem vlád a regulátorů trhu a to poslední, co v tuto chvíli potřebují, je platit sankce za nesplnění emisních limitů,“ upozorňuje Jan Linhart. Problém by mohl snadno vyřešit levný a jednoduchý elektromobil.

Výrobní linka Škody Auto

„Jenže žádný levný a jednoduchý elektromobil není,“ konstatuje Rybecký. I současné drahé a nepříliš praktické elektromobily budou mít kvůli pandemii koronaviru výrobní problémy – nebudou akumulátory.

Evropa je při dovozu článků totiž stále odkázána především na Čínu a Jižní Koreu, na těžbu v Jižní Americe a Kongu. A doprava článků je za současných dopravních restrikcí omezená.

Nelze říct, že teď zapomeneme na spalovací motory a budeme vyrábět jen elektromobily. Je to nereálné.


Vladimír Rybecký

Budoucnost nejen evropského automobilového průmyslu závisí mimo jiné i na tom, kdy se podaří rozjet stále zastavenou výrobu v továrnách.

Spustit audio

Související