Výstavu nazvala Ženy si musí zakrýt hlavu, protože nejsou obrazem božím. Je to symbol, vysvětluje výtvarnice Foustková
Výtvarnice Alena Foustková svou nejnovější výstavu nazvala Ženy si musí zakrýt hlavu, protože nejsou obrazem božím. „Ten název pochází z kodexu křesťanského církevního práva, který byl platný až do roku 1917. Stále je ale provokativní. I v současnosti, kdy ženy pořád ještě nemají svá práva, případně vlastnictví svého těla a svých představ, takových, jaké by chtěly.“
Čtěte také
„Ten název je mnohoznačný a vlastně je to i symbol,“ doplňuje v pořadu Hovory. „Inspirací mi byla studentka, která zpracovala v absolventské práci vlastní trauma. Když moje maminka viděla, co na výstavu připravuji, lomila rukama,“ přiznává.
Alena Foustková pochází z Karviné, v Praze vystudovala Akademii výtvarných umění a část života prožila v exilu v Kanadě, kam odešla s manželem v polovině 80. let. Po návratu se věnuje výuce a vlastní výtvarné práci.
Jaké historické křivdy reprezentují v její tvorbě vulvy? Jsou humor a nadsázka cestou k osvobození od traumatu? A proč je pro umělkyni důležité zpracování biblických témat ženským pohledem? Poslechněte si v pořadu Hovory Petra Viziny.
Související
-
Alena Foustková: Mumbo Jumbo
Galerie kritiků v Paláci Adria v Jungmannově ulici v Praze představuje do 18. dubna pod názvem "Mumbo Jumbo" kolekci obrazů, grafik, koláží, objektů a instalací u n...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.