Výstavu nazvala Ženy si musí zakrýt hlavu, protože nejsou obrazem božím. Je to symbol, vysvětluje výtvarnice Foustková
Výtvarnice Alena Foustková svou nejnovější výstavu nazvala Ženy si musí zakrýt hlavu, protože nejsou obrazem božím. „Ten název pochází z kodexu křesťanského církevního práva, který byl platný až do roku 1917. Stále je ale provokativní. I v současnosti, kdy ženy pořád ještě nemají svá práva, případně vlastnictví svého těla a svých představ, takových, jaké by chtěly.“
Čtěte také
„Ten název je mnohoznačný a vlastně je to i symbol,“ doplňuje v pořadu Hovory. „Inspirací mi byla studentka, která zpracovala v absolventské práci vlastní trauma. Když moje maminka viděla, co na výstavu připravuji, lomila rukama,“ přiznává.
Alena Foustková pochází z Karviné, v Praze vystudovala Akademii výtvarných umění a část života prožila v exilu v Kanadě, kam odešla s manželem v polovině 80. let. Po návratu se věnuje výuce a vlastní výtvarné práci.
Jaké historické křivdy reprezentují v její tvorbě vulvy? Jsou humor a nadsázka cestou k osvobození od traumatu? A proč je pro umělkyni důležité zpracování biblických témat ženským pohledem? Poslechněte si v pořadu Hovory Petra Viziny.
Související
-
Alena Foustková: Mumbo Jumbo
Galerie kritiků v Paláci Adria v Jungmannově ulici v Praze představuje do 18. dubna pod názvem "Mumbo Jumbo" kolekci obrazů, grafik, koláží, objektů a instalací u n...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.