Výchovné ústavy potřebují nutně změny

13. květen 2014

Výchovné ústavy mají dlouhodobou tradici. Ne všechny ale zvládají v posledních letech agresivní chování dětí a mladistvých a nedokážou předejít útokům na učitele a vychovatele, kterých jen v loňském roce bylo na sedmdesát.

Ministerstvo školství považuje právě oblast výchovných zařízení za zanedbanou. Dle něj je třeba vytvořit dobrou koncepci a vychovatelům poskytnout propracovanou metodiku.

Do výchovných ústavů či dětských domovů se dostávají děti, které přijdou o rodinu, nemohou v ní vyrůstat nebo mají velké problémy s chováním. V Česku jich funguje zhruba šedesátka a některé z nich se starají o děti s těžkými traumaty, ale také o mladistvé, kteří už měli problémy se zákonem.

Petra Benešová se vydala do Dětského domova se školou Býchory. Domov, ve kterém žije 48 dětí a zhruba padesátka pedagogů a vychovatelů, vsadil na přirozený vývoj dětí. Součástí je malá základní škola.

Některé děti mají problémy s hyperaktivitou, kombinované poruchy učení s chováním. Vychovatelé proto volí individuální přístup jak ve škole, tak také v soukromí dětí. Předškoláci i školáci jsou rozděleni do šesti rodinných skupin. O každou se starají dva vychovatelé.

„Děti bydlí v útulných pokojích v moderní internátní budově. Učí se domácím povinnostem. Vychovatelé vedou děti k samostatnosti, aby se následně mohly vrátit buď do biologické, nebo náhradní rodiny,“ vysvětluje ředitel Aleš Bureš.

Dětský domov se školou Býchory patří ke střediskům, kde jsou děti s méně závažnými poruchami chování. Agresivním výpadům proti vychovatelům se snaží pedagogové předcházet právě pestrým vzdělávacím a volnočasovým programem. Prevence je tady důležitější než represe.

Děti se tak věnují bohatě sportu. V Býchorech také funguje hipoterapie. V péči o koně pomáhají děti vychovatelům. Dochází tak ke sbližování, neboť i ty děti, které mají mezi sebou spory, se musí dohodnout, jak se o koně starat.

Hipoterapie

Ministerstvo školství plánuje změnit koncepci výchovných ústavů a dětských domovů. Po nedávných útocích na vychovatele chce ministr Chládek z ČSSD více chránit pedagogy, ale také ústavy finančně podpořit. S dětmi by měli zaměstnanci lépe metodicky pracovat, aby se vyhnuli nebezpečným konfliktům.

Podle psychopatologa Andreje Drbohlava jsou alarmující hlavně napadení vychovatelů agresivními dětmi. Můžeme připomenout jeden z posledních případů, který se odehrál v Králíkách. Tady čtrnáctiletý chlapec vrazil vychovateli šroubovák do krku a jen o pár centimetrů minul tepnu.

Problém je totiž v tom, že se v ústavech potkávají děti, které ještě mají šanci na nápravu, s těmi, které už někde loupily a znají dobře násilí. Ústavy je dle něj třeba rozdělit do několika kategorií.

Také věří, že je třeba změnit bezpečnostní podmínky, např. naistalováním bezpečnostních kamer či vymezením oddělené místnosti, kde by se dítě zklidnilo.

„Je zajímavé hledat inspiraci pro změny v zahraničí, ale je třeba vnímat česká specifika," uzavírá pro Český rozhlas Plus Andrej Drbohlav.

autor: pbe
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.