Všechny pobočky České pošty jsou ztrátové. Za pět let jejich návštěvnost klesla o 40 procent, uvádí bývalý generální ředitel Knap

3. duben 2023

Česká pošta zruší 300 svých poboček. Jedná se o součást transformačního plánu, který připravoval i její bývalý generální ředitel Roman Knap. „Za mého působení vznikl princip, na základě kterého se budou pobočky ke zrušení vybírat podle požadavku Českého telekomunikačního úřadu, který definuje ve své vyhlášce dostupnost poštovních služeb,“ míní.

Čtěte také

Situace je podle něj nyní taková, že všechny pobočky České pošty jsou ztrátové. „Je to dáno přirozeným poklesem poptávky po poštovních službách. Nemůžu souhlasit s tím, že datové schránky a postupující digitalizace neseberou pošťákům práci. Za posledních pět let návštěvnost a počet transakcí na pobočkách České pošty klesl o 40 procent.“

„Myslím si, že už nikdo nepochybuje o tom, že celá poštovní síť musí projít nějakou reorganizací, restrukturalizací, optimalizací a podobně,“ dodává Knap.

Nyní je prý třeba podívat se na to, jaká je poptávka spotřebitelů a zákazníků České pošty po službách, a tam investovat. „Naopak tam, kde je klesající, je samozřejmě potřeba optimalizovat a omezovat ty služby, které jsou s tím spojeny.“

Infrastrukturní a komerční část

Nelze podle něj Českou poštu dělit na ztrátovou a výdělečnou část, ale na infrastrukturní a část komerčních služeb.

Čtěte také

„Stát říká, že chce nějakou fyzickou infrastrukturu, protože Česká pošta je i jeho prodloužená ruka kontaktu s občanem. A musí říct, že má být v takovém rozsahu, aby občané po celé ČR měli garantovaný přístup ke státním službám. Je to infrastruktura pojmenovaná, oceněná, přesně se ví, kolik stojí, a za ní stát platí,“ říká bývalý generální ředitel.

„A potom je druhá část těch komerčních služeb, které samozřejmě působí na liberalizovaném otevřeném trhu a musí být konkurenceschopné. A to je princip té transformace,“ dodává.

Poslechněte si celý pořad v audiozáznamu. Moderuje Tomáš Pavlíček.

Spustit audio

Související