Redukce poboček pošty dostupnost služeb nezhorší, tvrdí mluvčí. Česko má mnoho obcí, klient přijde o komfort, nesouhlasí odborářka

30. březen 2023

Česká pošta plánuje v rámci chystané transformace zrušení 300 poboček a propuštění víc než 1600 zaměstnanců. Odbory s tím nesouhlasí. „Obáváme se, že dostupnost poštovních služeb bude horší. Nejvíce se ale obáváme velké zátěže zaměstnanců,“ říká předsedkyně Podnikového koordinačního odborového výboru Jindřiška Budweiserová. „Dostupnost služeb se redukcí poboček určitě nezhorší,“ reaguje mluvčí České pošty Matyáš Vitík. 

Čtěte také

Vitík upozorňuje, že hustota poboček České pošty byla na počet obyvatel Česka i na počet lidí, kteří využívají jejích služeb, nadstandardní.

„Český telekomunikační úřad vzhledem k trvale klesající poptávce po tradičních poštovních službách zhodnotil, že současná hustota pobočkové sítě neodpovídá požadavkům zákazníků. Čili je možné ji snížit. Neurčoval, kterých konkrétních poboček se to bude týkat, ale řešil rozlohu. My jsme podle těchto mantinelů, které nám budou nově vytyčené, řekli, že 300 poboček můžeme zrušit, protože nebudou ze zákona povinné,“ vysvětluje.

Máme s vedením České pošty dlouhodobě vyjednané odstupné nad rámec zákoníku práce.
Jindřiška Budweiserová

Budweiserová připouští, že hustota poboček pošt v Česku je ve srovnání s jinými zeměmi poměrně vysoká. Na druhou stranu je podle ní Česká republika unikátní tím, že má mnoho obcí.

Jindřiška Budweiserová, předsedkyně Podnikového koordinačního odborového výboru České pošty

„A i třeba železniční síť jako taková je extrémně hustá. Takže to odpovídá tomu, jak jsou poskytovány veřejné služby pro občany. Je to podle poptávky a stát je tady proto, aby občanům život usnadňoval. A veřejné služby obecně, ať už je to doprava, nebo poštovní služby, by měly být dostupné. Rušením poboček se zmenší komfort pro zákazníky. Protože se zvětší vzdálenost, kterou bude muset zákazník dojít na poštu,“ konstatuje Budweiserová, která je také místopředsedkyní dozorčí rady České pošty zvolenou za zaměstnance.

Vitík ale tvrdí, že i když se bude redukovat pobočková síť, klient o svůj komfort nepřijde. Změny podle něj přesně odpovídají poptávce po tradičních poštovních službách.

Čtěte také

„Týká se to i vzdálenosti, jak musí být rozložené pošty. Jenom pro představu, průměrný zákazník jde na pobočku jeden a půl krát za měsíc. Čili ta pobočka není něco, bez čeho nemůže být. Na poštu nejdete spontánně, ale plánovaně. Cestu na pobočku si tedy můžete načasovat. Takže si nemyslím, že by vzdálenost byl nějaký problém,“ soudí.

Seznam poboček, které se budou rušit, podle Vitíka v nějaké formě existuje, ale ještě nemohl být zveřejněn.

„Protože parametry, ze kterých jednotlivé rušené pobočky vychází, ještě nejsou schváleny na základě toho, že materiál Českého telekomunikačního úřadu je v tzv. mezirezortním připomínkovém řízení a to ještě nebylo vypořádáno,“ vysvětluje.

Přetěžování zaměstnanců

Česká pošta v souvislosti se snižováním počtu poboček také propustí zhruba 1600 zaměstnanců, počítá se se zrušením až 2269 pracovních míst. Právě o jejich propouštění jednaly odbory s vedením instituce.

Připravili jsme modely, podle kterých budou fungovat pobočky ve sníženém počtu.
Matyáš Vitík

„Máme s vedením České pošty dlouhodobě vyjednané odstupné nad rámec zákoníku práce. Jednáme i o tom, aby se hledalo uplatnění pro odcházející pošťáky uvnitř podniku, a také zaměstnavatel jedná s Úřadem práce, kde hledá podporu pro další uplatnění odcházejících zaměstnanců. Už se ozvali i potenciální zaměstnavatelé, kteří by měli o pošťáky zájem, protože jsou to třeba přepážkoví zaměstnanci, tak např. banka nebo nějaký úřad,“ popisuje Budweiserová.

Matyáš Vitík, mluvčí České pošty

Vitík upozorňuje, že Českou poštu opustí nižší počet zaměstnanců než zmiňovaných 1600, protože řada lidí právě nalezne uplatnění v rámci České pošty někde jinde.

„Je pravda, že například listovní doručovatelé a pracovníci přepážek se budou propouštět. Na druhou stranu máme nedostatek balíkových doručovatelů, takže tam určitě budeme nabízet práci stávajícím pošťákům,“ popisuje.

Odbory se podle Budweiserové také obávají přetěžování zaměstnanců. Ti, kteří zůstanou na přepážkách, budou mít podle ní podstatně více práce i v zázemí a navíc budou vystaveni tlaku od veřejnosti, která nebude nadšena změnami.

Čtěte také

„Byť zaměstnavatel řekl, že ví, jaká je doba obsluhy, protože tam, kde jsou vyvolávací systémy, má dobrou statistiku a může dělat analýzy. Na druhou stranu u listovních či balíkových zásilek se predikce dělá těžko, je to spíše o zkušenosti a statistice. Tam se musí zaměstnavatel přizpůsobit organizaci práce, aby zvládl špičky, kdy chodí víc zákazníků na pobočky,“ naznačuje.

Vitík připomíná, že podle statistik z jednotlivých poboček, klesl za posledních pět let zájem o tradiční poštovní služby o 40 procent.

„Připravili jsme modely, podle kterých budou fungovat pobočky ve sníženém počtu. A zároveň se na jednání s odbory dohodlo, že vznikne jakási platforma, ve které budou jak zástupci vedení České pošty, tak zaměstnanci z provozu. Protože budeme chtít zpětnou vazbu od zaměstnanců z přepážek, že jsou nové postupy v pořádku, že nejsou přetěžováni zaměstnanci a že klienti nečekají zbytečně dlouho,“ vysvětluje mluvčí.

Poslechněte si celou debatu. Moderuje Karolína Koubová.

autoři: Karolína Koubová , kbr

Související