„Vlak na baterky“ ujel na jedno nabití 224 kilometrů. V zahraničí s jeho nasazením počítají už letos
Jednomu z výrobců železničních vozidel se v minulých dnech podařilo přepsat rekord v dojezdu bateriového vlaku. Zahraniční železniční společnosti plánují jejich nasazení pravidelného provozu už od letošního roku. Přestože studie i u nás počítají s „vlaky na baterky“, na české koleje se spíš dostanou ojeté motorové vlaky ze zahraničí.
Osobní souprava Stadler Flirt Akku dojela na jedno nabití z Berlína až do Warnemünde k Baltskému moři, tedy 224 kilometrů. Už v tomto roce by se podobné vlaky na baterie měly objevit v pravidelném provozu u našich západních a jižních sousedů v Německu, Nizozemí a Rakousku.
Tuzemský výrobce Škoda sice několikrát deklaroval, že by takové vozidlo vyrobit uměl, jenže nemá poptávku od objednatelů dopravy – tedy ani od krajů, ani od ministerstva dopravy.
V polovině roku 2020 odvezly České dráhy zástupce krajů do Rakouska, kde si úředníci a politici mohli bateriový vlak prohlédnout. Posléze se mluvilo o tom, že Pardubický a Jihomoravský kraj o něčem takovém uvažují. Jenže jak upozorňuje Zdeněk Michl z Dopravní fakulty ČVUT, od té doby se nic konkrétního nestalo.
Čtěte také
„Udeřil covid a ve vlacích je stále o třetinu méně cestujících než dřív,“ popisuje expert pro plánování investic ve veřejné dopravě s tím, že důležitým kritériem pro investice do dopravy je stabilita.
Největší problém jsou regionální tratě, kterých by se mohly bateriové vlaky týkat. Protože tratě hlavní a příměstské už většinou jsou, nebo budou elektrifikované.
Přestože existují studie, podle kterých jsou akumulátorové vlaky pro některé tratě výhodné, jako například na trase Havlíčkův Brod-Žďár nad Sázavou-Nové Město na Moravě, podobně Staré Městem u Uherského Hradiště-Bylnice, Horní Lideč-Valašské Meziříčí, platí, že akumulátorové vlaky jsou významně dražší než třeba elektrobusy.
S ohledem na finanční náročnost nových souprav by se tak na tuzemské tratě mohly spíš než nové akumulátorové vlaky dostat vyřazené motorové soupravy ze zahraniční.
Celý příspěvek Petra Kološe najdete v audiozáznamu. Uslyšíte tam i úterní Vědu Plus a její témata:
Skoro dva miliony Čechů žijí podle meteorologů v místech s nadmíru znečištěným ovzduším. Vědci představili nový endoskop, tenký jako lidský vlas, který se dokáže dostat bezbolestně takřka kamkoli. A jak se podařilo americkým inženýrům z NASA napnout štít, který má chránit teleskop Jamese Webba?
Související
-
Chudí platí na bohaté. Elektromobil si nemůžou dovolit, ale z daní platí infrastrukturu, říká expert
Jak důležitým prostředkem v boji s klimatickou změnou je přechod k elektromobilitě? Debatují Radek Špicar ze Svazu průmyslu a dopravy a expert Jan Macek Z ČVUT.
-
Manažer Škody Auto: Elektromobily budou levnější a výhodnější než auta se spalovacím motorem
„Budeme do konce roku bojovat o každý vůz a uvidíme, jestli se nám podaří dosáhnout stejného výsledku jako loni. Lepší to v žádném případě nebude,“ konstatuje.
-
U nás se elektromobil emisně vyplatí až po najetí 130 tisíc kilometrů, uvažuje expert z ČVUT
Evropská unie směřuje k uhlíkové neutralitě. Jedna z cest, jak toho dosáhnout, je přesednout z aut se spalovacími motory do elektromobilů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.