Vladimir 518: Zpochybňování systému je velmi důležité a společnost by si ho měla vážit

Vladimír Brož aka Vladimír 518

Vladimir 518 je jedním ze tří členů rapové formace Peneři strýčka Homeboye (PSH). Jak ale říká, z hiphopové a rapové platformy se postupně stahuje a stále více ho zajímá tvorba napříč žánry. „Žádné okolnosti by ale člověku neměly diktovat, kdy skončit,“ říká.

Dávno se necítím být součástí hiphopové scény a ani tato scéna už nás nevnímá jako svou součást. Stále více přemýšlím místo toho nadčasově, nadžánrově. Bytostně to tak cítím,“ dodává nejen hudebník, ale také ilustrátor a tvůrce komiksů.

Raper a výtvarník Vladimír Brož je známý pod přezdívkou Vladimir 518 nebo X-Kmen. Vystupuje se skupinou Peneři strýčka Homeboye (PSH), samostatně i s dalšími projekty. Věnuje se tvorbě komiksů, knih, ilustrací a je vůdčí osobností labelu BiggBoss.

Vadí mi dogmata

Vladimir 518 je také vedoucí autor knihy Kmeny mapující život zdejších subkultur. Do které z nich se vlastně sám cítí být nejvíce včleněný?

„Vždycky jsem byl spíš cestovatel mezi žánry. Nikdy jsem nechtěl někde zakotvit natrvalo, protože musím říct, že každá subkultura je zároveň vlastně dogma. A dogmata mně vadí a svazují mě, pak mi v nich není úplně dobře. Proto jsem měl vždycky tendenci chodit z nich ven, poznávat další styly a potom si zkušenosti zase nosit nazpátek.“

Přirozený proces jakékoli evoluce je zpochybňování pravidel.
Vladimir 518

Ptám se: „Proč?

Jednou ze subkultur, kterou Vladimir 518 prošel, byl squatting. V rozhovoru vysvětluje, kde má hranici společenské přijatelnosti. Mnozí squatteři například kradou ze sítí elektrický proud, nabízí se proto otázka tolerance vůči těmto praktikám. Samotné obsazování neužívaných domů je protizákonné.

Věřím, že když je můj obraz dobrý, nemusím se starat o úspěch, říká Antonín Střížek

Antonín Střížek, malíř a fotograf

Výtvarník Antonín Střížek je autorem opony Státní opery v Praze a patří mezi nejúspěšnější české postmodernisty. „Jsem známý tím, že maluji do poslední chvíle. Někteří galeristé jsou naštvaní, že mám na vernisážích obrazy, které jsou ještě mokré, mají poslední lak a ještě voní,“ říká.

„Myslím, že jejich obsazování je asi v pořádku,“ říká. „Především se snažím takovým věcem rozumět. Tolerance pak samozřejmě záleží případ od případu. Myslím, že ony destruktivní přístupy ke společnosti mají také svůj význam. A nejsou tady jen tak. Každý má potřebu se nějak vymezovat, mě ale tohle přestalo zajímat. Zajímá mě porozumění těmto jevům. Pokud někdo chce Babylon bourat, zajímá mě proč. Nebudu na něj křičet ‚Nebourej to!‘,“ vysvětluje a dodává:

„Zpochybňování systému je strašně důležité a společnost by si ho měla vážit. Přirozený proces jakékoli evoluce je zpochybňování pravidel. To se děje v rodinách i v celé společnosti. Každý má tendenci prověřovat generaci svých rodičů, revoltovat. Nakonec vyjde najevo, že většina jich v tomto systému zůstane, ale něco se změní.“

Spravedlnost a láska

Vladimir 518 si je vědom úskalí sého postoje. „Pokud je ve zpochybňování spravedlnost a láska, pak jsem ochotný to sledovat. Pokud je v tom nenávist, což může být třeba i jen zvrhlá touha po zisku, tady je možné se bavit i o zmíněných krádežích proudu, pak mi to začne být nesympatické a přišel by moment, kdy bych se vymezil,“ uzavírá.

Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s jejím úterním hostem. Vladimir 518 se ještě vrátí k protimigrantské vlně a textům, kterými na ni se skupinou PSH reagoval.

autoři: Barbora Tachecí, Kateřina Tesařová

Související