Věřím, že když je můj obraz dobrý, nemusím se starat o úspěch, říká Antonín Střížek

1. březen 2019

Výtvarník Antonín Střížek je autorem opony Státní opery v Praze a patří mezi nejúspěšnější české postmodernisty. „Jsem známý tím, že maluji do poslední chvíle. Někteří galeristé jsou naštvaní, že mám na vernisážích obrazy, které jsou ještě mokré, mají poslední lak a ještě voní,“ říká.

„Dělám to proto, že se někdy stane, že můj obraz trochu ztuhne, a pak jsem z něj už unavený. Plátno poté někam putuje, dostane se na výstavu a někdo ho chce. Připadá mně ale, že ještě nemá v sobě v té chvíli vzduch. Proto si ho stáhnu zpátky a snažím se ho dodělat tak, aby byl pro mě v pořádku.“

Postmodernistický malíř Antonín Střížek vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze. Je známý svými idylickými zátišími a je mimo jiné autorem opony Státní opery v Praze.

Pošahaná zátiší

Střížek nyní získal čerstvou inspiraci pro svá zátiší.

„Je problém objevovat nová výtvarná témata. Objevil jsem zátiší, kterým jsem začal říkat ‚pošahaná‘. Tím myslím, že jsou to denně známá prostředí, například krabička vajíček. Objevil jsme teď tedy takovéto zátiší pražské kavárny ve chvíli, kdy se zavírá a zvedají se židle,“ říká s úsměvem.

Nápad vzniká v hlavě, samotný obraz vzniká až malováním.
Antonín Střížek

Obrana proti špatné budoucnosti

Malíř, který patří k nejsledovanějším členům postmoderního směru v Česku, se nepovažuje za perfekcionistu, ale dodává přitom:

„Nechci pouštět ven věci, se kterými nejsem spokojený. Je to ale spíše obrana. Spousta umělců se musí starat o úspěch a hrozně se pinožit. Věřím v to, že když je můj obraz dobrý, tak to udělá za mě. Je to tedy obrana proti špatné budoucnosti.“

Poslechněte si celý rozhovor Lucie Vopálenské s jejím prvním březnovým hostem. Malíř Antonín Střížek nechá nahlédnout do svého vztahu k malování a objektům, které si vybírá.

autoři: Lucie Vopálenská , kte
Spustit audio

Související