Vědci zastavili a uchovali světlo na místě po dobu 60 sekund
Po minulých úspěších, kdy se vědcům povedlo světlo zpomalit v látkovém prostředí na neuvěřitelně malé hodnoty rychlosti, se nyní výzkumníkům z německé university v Darmstadtu podařilo světlo úplně “zastavit”. Udrželi jeho energii i informaci na určitém místě látky po dobu šedesáti sekund.
V roce 1999 vědci takto zpomalili světlo na rychlost 17 metrů za sekundu (připomeňme, že ve vakuu má světlo vždy nezměnitelnou rychlost asi 300 000 kilometrů ze sekundu, která je zároveň největší možnou rychlostí čehokoliv hmotného ve vesmíru). Další týmy již zvládly světlo zcela zastavit (samozřejmě opět v prostředí, zaplněném nějakou substancí, nikoliv ve vakuu). Poprvé v roce 2001 to bylo na zlomek sekundy a naposledy před několika měsíci na sekund 16.
Vědci začali v aktuálním pokusu s krystalem, který normálně vůbec nepropouští světlo, je zcela neprůhledný. Ochladili ho na velmi nízkou teplotu a ozářili silným laserem, což způsobilo optickou průchodnost krystalu pro určitou oblast světelných frekvencí.
V rámci těchto frekvencí operoval druhý laser, kterým vědci krystal také prosvítili. Jakmile ovšem došlo k ukončení podmínek, zajišťujících optickou průchodnost krystalu, světlo druhého laseru se efektivně zastavilo uvnitř a bylo tam “uvězněno” až na zmíněných 60 sekund. A nejen to, uvnitř krystalu se vědcům dokonce podařilo skladovat po stejnou dobu také konkrétní světelné obrazce - tedy informaci.
Podle vědců může použití jiných typů krystalů dokonce čas uvěznění světla ještě prodloužit. Zvládnutí tohoto principu umožní v budoucnosti sestrojit technologicky progresivní optické paměti nebo kvantové počítače.
Zdroj: Phys.Org, Physical Review Letters
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.