Trpasličí planeta bez atmosféry

23. listopad 2012
Monitor

Zákryt vzdálené hvězdy trpasličí planetou Makemake umožnil hledat její atmosféru. Výsledky ukazují, že Makemake žádnou atmosféru nemá.

Trpasličí planeta Makemake se nachází za dráhou Neptunu. Její velikost z ní dělá třetí největší trpasličí planetu – větší je jen bývalá planeta Pluto a plutoid Eris. Makemake byla objevena teprve v roce 2005 a formálně klasifikována jako plutoid o tři roky později. Předpokládalo se, že tento zmrzlý svět má – podobně jako Pluto – slabou atmosféru. Nová data však naznačují, že v tomto ohledu je Makemake daleko podobnější „holé“ Eris, protože žádnou globální atmosféru nemá.

Astronomům se je podařilo získat při minutu dlouhém přechodu trpasličí planety před vzdálenou hvězdou NOMAD 1181-0235723. Přechod pozorovaly teleskopy Evropské jižní observatoře v Chile i další dalekohledy umístěné v Jižní Americe. „Jak Makemake přecházela před vzdálenou stálicí, místo aby jasnost hvězdy postupně klesala a opět rostla, její světlo zmizelo a objevilo se velmi náhle. To znamená, že tato trpasličí planeta žádnou významnou atmosféru nemá,“ řekl vedoucí astronomů José Luis Ortiz.

Pozorování zákrytu přineslo i další informace. Podle toho, jak trpasličí planeta blokovala světlo, se zdá, že jde o zploštělý elipsoid, jehož osy jsou dlouhé přibližně 1500 a 1430 km. Vědci také určili, že albedo čili míra odrazivosti Makemake je větší než u Pluta, ale menší než u Eris.

Zdroj: Nature, ESO

autor: redakce ČRo Leonardo

Více z pořadu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.