Trpasličí planeta bez atmosféry

Makemake v představě výtvarníka

Zákryt vzdálené hvězdy trpasličí planetou Makemake umožnil hledat její atmosféru. Výsledky ukazují, že Makemake žádnou atmosféru nemá.

Trpasličí planeta Makemake se nachází za dráhou Neptunu. Její velikost z ní dělá třetí největší trpasličí planetu – větší je jen bývalá planeta Pluto a plutoid Eris. Makemake byla objevena teprve v roce 2005 a formálně klasifikována jako plutoid o tři roky později. Předpokládalo se, že tento zmrzlý svět má – podobně jako Pluto – slabou atmosféru. Nová data však naznačují, že v tomto ohledu je Makemake daleko podobnější „holé“ Eris, protože žádnou globální atmosféru nemá.

Astronomům se je podařilo získat při minutu dlouhém přechodu trpasličí planety před vzdálenou hvězdou NOMAD 1181-0235723. Přechod pozorovaly teleskopy Evropské jižní observatoře v Chile i další dalekohledy umístěné v Jižní Americe. „Jak Makemake přecházela před vzdálenou stálicí, místo aby jasnost hvězdy postupně klesala a opět rostla, její světlo zmizelo a objevilo se velmi náhle. To znamená, že tato trpasličí planeta žádnou významnou atmosféru nemá,“ řekl vedoucí astronomů José Luis Ortiz.

Pozorování zákrytu přineslo i další informace. Podle toho, jak trpasličí planeta blokovala světlo, se zdá, že jde o zploštělý elipsoid, jehož osy jsou dlouhé přibližně 1500 a 1430 km. Vědci také určili, že albedo čili míra odrazivosti Makemake je větší než u Pluta, ale menší než u Eris.

Zdroj: Nature, ESO