Třicítka pro Prahu? V obytných zónách ano, na hlavních tazích ne. Protesty nedávají smysl, říká Hřib
V Praze se přes léto chystá řada oprav silnic nebo mostů. Uzavírky s nimi spojené můžou pocítit i mnozí řidiči, kteří do hlavního města vůbec nechtějí, ale jen projíždějí kolem. „Někdy se to opravit musí. Když se to neopraví, tak mosty padají,“ konstatuje lakonicky náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), který má ve své gesci dopravu.
V této souvislosti připomíná tragické zhroucení mostu v italském Janově v roce 2018, který byl postaven stejnou technologií jako Barrandovský most, jenž se nyní opravuje. „Chápu, že to způsobuje komplikace, ale stav toho mostu je třeba řešit právě proto, aby nespadl jako ten v Janově,“ podotýká.
Čtěte také
Veškeré opravy jsou prý pečlivě koordinovány s dalšími městskými společnostmi, takže spolu s rekonstrukcí povrchu se řeší například i inženýrské sítě pod ním. Zatím se také zdá, že oprava Barrandovského mostu bude dokončena v termínu.
Hřib zároveň deklaruje, že Praha není nafukovací a víc aut se do ní už nevejde. Každý, kdo může, by proto měl prioritně využívat městskou hromadnou dopravu, která je prostorově efektivnější i ekologičtější a uvolnit tak místo na silnici pro toho, kdo autem jet nutně potřebuje.
Město sice chce stavět i nové parkovací domy na periferii nebo ideálně na území Středočeského kraje, problém ale je, že výstavba jednoho parkovacího místa vyjde i na milion korun, a navíc je třeba řešit i kapacitu silnic.
Třicítka pro Prahu?
Hřib vylučuje, že by Praha zavedla mýtné pro automobily vjíždějící do centra, protože k tomu neexistuje potřebná legislativa.
„Bavíme se ale o zavedení tzv. místního poplatku, který zavedlo asi deset měst v Česku, například Karlovy Vary,“ uvádí s tím, že se nyní s Prahou 1 diskutuje o zpoplatnění ulic na Malé Straně, v případě Starého Města je ale třeba vyřešit to, aby placené úseky nebylo možné objet. Cílem je prý zajistit, aby nedocházelo ke zpožďování tramvají v zácpách.
Čtěte také
K cíli zklidnit dopravu v Praze se hlásí i aktivisté, kteří blokují pražské dopravní tepny pochody za omezení rychlosti.
„Forma těch protestů je naprosto nevhodná. Má to být o dialogu a práci s daty, ty protesty ale k dialogu nevedou, spíš jitří emoce. A to, jak to oni pojímají, tak nedává smysl. Já sice podporuji třicítky v obytných zónách mimo hlavní tahy, ale ty mají ve správě městské části,“ upozorňuje Hřib.
Smysl by prý dávalo například demonstrovat před úřady městských částí, případně navštěvovat zastupitelstva a vést s nimi dialog.
„Spousta z nich už třicítku zavedenou má. Dnes jsem mluvil s místostarostou Prahy 15, který mi ukazoval, že ve většině ulic, kde to dává smysl, už to zavedené mají. Ale na hlavních tazích, které spravuje magistrát, ta třicítka smysl nedává. Nemají ji ani v Paříži, která se nám dává za příklad,“ dodává.
Poslechněte si celý rozhovor v Interview Plus. Moderuje Jan Bumba.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka

