Tramvaj Škoda v designu Porsche pro Prahu

21. říjen 2005

Praha je jedním z posledních českých měst s tramvajovou dopravou, kde až dosud nebyly zařazeny do provozu nízkopodlažní vozy. Ty jsou výhodné pro pohybově handicapované cestující, maminky s kočárky... a vlastně úplně pro každého. Radikální změna se ale blíží.

Již koncem letošního roku se mají v ulicích hlavního města objevit dva prototypy zcela nové článkové tramvaje, které zde absolvují testovací jízdy. Na zakázku, podle přesného zadání, je v současné době dokončuje Škoda - Dopravní technika v Plzni. Tramvaj s označením Škoda 14 T je nízkopodlažní a jejích pět článků dává dohromady vozidlo dlouhé přes 30 metrů, do něhož se vejde 279 cestujících (z toho 69 sedících). Od roku 2006 by měly být zařazovány do provozu první nové tramvaje tohoto typu z dohodnuté dodávky 20 + 40 vozů.

Tramvaje se značkou Škoda, vyráběné v rámci nového programu firmy od poloviny 90. let, jezdí v Brně, Ostravě, Olomouci, Mostu a samozřejmě v Plzni. Ale nejen tam: pro své dopravní sítě si je (příslušně modifikované) již před několika lety zvolila i americká města Portland a Tacoma. Mimo Prahu čeká na dodávky nových tramvajových vozidel ze Škodovky také italské Cagliari a polská Wroclaw.

Nízkopodlažní tramvaj ŠKODA 14 T

Nové vozy pro Prahu nebudou právě líné, co se týká akcelerace. Naopak, bude možné je v jejich kategorii přirovnat k dravým sporťákům: disponují mimořádným výkonem 500 kW. Souvisí to nejen s tím, že vozidla MHD musejí být i do budoucna schopna konkurovat individuální dopravě, ale zejména budou muset bojovat s náročnými terénními poměry v našem hlavním městě. Obyvatelé z oblasti Kobylis, Ďáblic i Barrandova vědí, jaká stoupání plně naložené tramvaje ve špičce vyjíždějí.

Jak prostor pro cestující, s podlahou jen 350 mm "nízko" nad hlavami kolejnic, tak stanoviště řidiče, nabídnou komfort odpovídající pátému roku 21. století. Do klimatizované kabiny bude mít řidič možnost vstoupit jak z prostoru pro cestující, tak i samostatnými dveřmi. Vůz mu poskytne pohodlí nutné pro jeho nelehkou práci, ale současně jej bude přísně kontrolovat. Například podvozky budou opatřeny čidly, která budou sledovat jejich vzájemnou polohu, a dokud tramvaj celá neprojede obloukem, nedovolí její zrychlení. Znamená to, že bude vyloučena taková situace, která před několika měsíci zřejmě vyústila v tragické vykolejení na Karlově náměstí.

Nízkopodlažní tramvaj ŠKODA 14 T

V základním provedení pro Dopravní podnik hl. m. Prahy budou tramvaje Škoda 14 T vybaveny i další novinkou: vnitřním kamerovým systémem (tzv. CCTV), novým informačním systémem pro cestující a systémem Intercom. Mnohaleté čekání se tedy, zdá se, vyplatilo - tramvaj na nejmodernější úrovni je na dohled.

DP Arena
Škoda
Plzeňská MHD

autor: Ivo Valent
Spustit audio