Teď nebudeme zdražovat známky ani rušit pobočky. Za roznášení důchodů bychom ale měli dostat víc, říká šéf pošty

19. březen 2024

Česká pošta se doposud potácela v miliardových ztrátách, zavírala pobočky a propouštěla lidi. Letos ji čekají velké změny: do konce roku musí připravit transformaci, která bude znamenat její rozdělení na dvě části. Bude soutěžit o novou licenci na poštovní služby hrazené státem. A po letech chce skončit „s černou nulou“, tedy bez ztráty.

Za loňský rok nicméně opět pošta skončí „v červených číslech“, i přes loňská tvrdá opatření. Ztráta ale má být mnohem nižší než dřív – i než byl původní plán pro rok 2023. Pohybovat se bude kolem 750 miliónů korun, říká v rozhovoru pro pořad Peníze a vliv generální ředitel pošty Miroslav Štěpán.

Čtěte také

Do čela pošty ho oficiálně jmenoval ministr vnitra Vít Rakušan před měsícem, pověřený jejím řízením je ale už od loňska.  

Ztrátu pošta stáhla z původně očekávaných až 3 miliard korun na začátku roku 2023, a to tím, že přijala razantní plán úspor. Pak pošta odhadovala výsledek na minus 1,5 miliardy, nakonec skončí na polovině.

Podnik například ušetřil 700 milionů korun zrušením 300 poboček, kdy jich teď má 2,9 tisíc – sama pošta jich z toho provozuje 2 tisíce, další platí formou služby Pošta partner, kdy listovní služby provozují soukromníci třeba v prodejnách potravin.

Za dalších zhruba 700 milionů loni také prodali nepotřebné nemovitosti a  dohromady propustili 1,3 tisíc lidí. Zdražili ale také listovní služby.

Další pobočky rušit nebudou

Žádnou další vlnu rušení pošt a propouštění podle Miroslava Štěpána teď pošta nechystá, a to ani v souvislosti s letošní přípravou transformace státního podniku, ani přípravou soutěže o novou licenci na poštovní služby, kterou má firma jen do konce letošního roku. „Nepočítáme s tím,“ vyvrací Štěpán další zavírání poboček.

Čtěte také

Pošta také nebude jako loni zdražovat známky. „Nemyslím si, že je v tuto chvíli trh listovních a peněžních služeb podhodnocený. To znamená, že bychom uvažovali o nějakém zdražování,“ reaguje Štěpán.

Usilovat ale chce o reálné úhrady například za roznášení důchodů. „Doručovat dneska důchody za 35 korun, tak to je opravdu hodně pod náklady. Bavíme se o tom, abychom dostali zaplaceno tolik, kolik máme náklady bez maržové přirážky,” zdůrazňuje.

Na novou licenci na takzvané veřejnoprávní služby, kam patří právě povinnost každodenně doručovat poštu i do odlehlých míst republiky, vypisuje soutěž pravidelně Český telekomunikační úřad. V minulých letech se ale nikdo jiný než státní pošta nepřihlásil.

Čtěte také

Ani teď ale Štěpán konkurenci neočekává. „Počítáme s tím, že do konce pololetí budou vypsány podmínky tendru – a my se přihlásíme,” uvádí šéf České pošty.

V současnosti se podle něj ještě s ČTÚ a ministrem vnitra, jako zakladatelem pošty, vede diskuze, co by pro zájemce o službu doručování, na kterou stát posílá dotaci zhruba 1,5 miliardy korun ročně, mělo být povinné.

„My tvrdíme, že se nemůžeme dívat na trh poštovních základních služeb v roce 2024 optikou třeba roku 2015, o čemž jsou dnešní podmínky,” uvádí Štěpán. Tím je třeba povinností mít v rámci licence i část balíkových služeb, které ale už ovládly privátní firmy.

Transformace pošty

Oddělení komerční činnosti, jako je posílání balíků, od veřejnoprávní části objednávané státem, je také podstatou připravované transformace České pošty. Hotová má být podle rozhodnutí vlády z loňského června k 1. lednu 2025.

Čtěte také

Štěpán potvrzuje, že zůstane státní podnik Česká pošta pro doručování listin a peněz – pokud získá novou licenci –, a nově bude i druhá část v podobě akciové společnosti. Do ní bude spadat hlavně služba Balíkovna a příslušná logistika.

Podle Štěpána by pak měla být část této akciovky na prodej. „Neříkám, že majoritu, ale myslím, že určitě nějakou zásadní minoritu bychom měli kapitalizovat,“ uvádí.

Důvodem je prý to, že na potřebné investice do této části, kde poštu drtí konkurence, nejsou peníze. „Pokud by samostatná logistika zůstala bez dodatečných investic, a já říkám upřímně, že Česká pošta na ty investice v tuto chvíli nemá kondici, tak by to bylo špatně pro celou republiku, podnik i všechny naše klienty,” připouští.

Prodej Jindřišské

Výraznou finanční injekci by pošta mohla ještě letos dostat za prodej svého sídla, historické budovy v centru Prahy v Jindřišské ulici. Obchod za 1,5 miliardy spustila už loni, zatím se ale nepovedl.

Čtěte také

Do aukce se nakonec nikdo nepřihlásil a zájem o budovu ztratil i pražský magistrát. Nový pokus o prodej je teď v přípravě.

„Podle mých informací z přípravného procesu: spustíme další kolo elektronické aukce v nejbližších měsících. Do pololetí bychom chtěli mít otestován zájem o nemovitost a pak uvidíme, a podle reakcí, jak budeme postupovat dál,“ popisuje.

Pošta zřejmě nebude trvat na tom, aby nabyvatel musel provozovat v budově její pobočku. „Máme připravené varianty: s pobočkou, tak bez ní,” potvrzuje Štěpán.

Každopádně pošta zatím nechce jít pod stanovenou cenu. „Nejsme v situaci, že bychom museli jít pod cenu a třeba v dalších kolech aukce cenu snižovat. To určitě není náš záměr,” dodává Štěpán.

Víc si poslechněte v audiozáznamu podcastu Peníze a vliv, připravila Jana Klímová.

Spustit audio

Související