Technologiemi proti ekonomické krizi

20. srpen 2013
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02617830.jpeg

Jak vzdorovat ekonomické krizi? Jak konkurovat ve světě levných výrobků z třetích zemí, především Číny? A jak se vymanit z postavení pouhého subdodovatele zahraničních, hlavně německých firem? Stovky menších českých firem vsadilo na technologické inovace, výzkum a vývoj.

Například nanotechnologie nebo strojírenství jsou obory, kde mají české firmy zakázky i na zahraničním trhu. "Musíte si vybrat obor, kde riziko je menší," upozorňuje také Jiří Kočárek z jablonecké firmy EcoGlass.

A ředitel firmy Wikov Industry Antonín Růžička, které se daří prosadit na trhu díky převodovkám, dodává: "Znamená to neustále investovat. Do lidí, aby se vzdělávali, aby na to měli intelektuální kapacitu, znamená to investovat do zařízení, do zkušebních zařízení, do prototypových výrobků. A znamená to investovat i do zákazníků, to znamená nacházet specifické dohody, které umožní aplikovat nový výrobek přímo u zákazníka."

Hlavně nanotechnologie dnes patří k nejrychleji se rozvíjející výzkumné oblasti. V tomto odvětví v Česku podniká více než stovka firem. Podle zkušeností liberecké firmy Elmarco, která vyváží přístroje na výrobu nanovláken, je nutné se orientovat i na konečná řešení hotových produktů, které je možné zákazníkovi předvést.

Podle Rut Bízkové, předsedkyně Technologické agentury, která financuje aplikovaný výzkum, jsou inovativní firmy s českými majiteli trendem posledních let. Většinou jde o firmy v průmyslovém a technologickém výzkumu, silné jsou i firmy se zaměřením na chemii a IT.

Vymanit se ze subdodavatelských řetězců by podle předsedkyně technologické agentury českým firmám prospělo. Více firem by se pak pouštělo do výzkumu. Investice do vývoje ale rostou, jak ukazují daňové odpočty soukromých podniků.

České firmy pak využívají i státní a evropské dotace v řádech desítek miliard korun. Podporu mohou žádat od CzechInvestu a ministerstva průmyslu a obchodu. Programy představí Petr Očko, ředitel sekce evropských fondů.

Co potřebují české firmy k tomu, aby se přímo prosadily na zahraničních trzích, to rozebere Zbyněk Frolík, ředitel a spolumajitel formy Linet, která patří ke čtyřem největším světovým výrobcům lůžek pro nemocnice.

autoři: Petr Holub , pbe
Spustit audio