Seznam.cz se bude k Právu stavět k jako čistě komerční záležitosti. Když bude deník dobře vynášet, nebude nic měnit, předpokládá Koubský

30. prosinec 2022

Největší český internetový portál Seznam.cz usiluje o koupi vydavatelství, které vydává papírový deník Právo. Tuto transakci nyní prověřuje a posuzuje antimonopolní úřad. Pokud ji schválí, stane se Seznam kromě vydavatele online médií a provozovatele rádií a televize také majitelem tištěných novin. Bude mít změna vlastníka na noviny nějaký vliv?

Firma Borgis, která je nyní vydavatelem deníku Právo už dlouhodobě se Seznamem spolupracuje. Portálu například dodává obsah pro server Novinky.cz, Sport.cz nebo Super.cz. Své plány s deníkem si však nechává pro sebe s odkazem, že čeká na výsledky antimonopolního řízení.

Čtěte také

Seznam už nějakou dobu také vlastní menšinový podíl firmy Borgis a otázkou tak zůstává, zdali se něco změní, pokud získá nad společností stoprocentní kontrolu. Podle Petra Koubského, redaktora Deníku N, by takováto změna však český mediální trh nemusela vůbec nijak ovlivnit.

„To, že má Seznam v Právu jenom menšinový podíl, se ani úplně neví a hodně lidí si myslí, že tak jako tak ty noviny ovládá, stejně jako portál Novinky. Řekl bych, že touto transakcí se nezmění vůbec nic jiného než to, že původní majitel, pan Porybný, nyní bude definitivně ze hry a Seznam si to bude řídit sám. Nečekám, že by to znamenalo, že se ty noviny nějakým způsobem změní nebo že se něco jiného zásadního stane s českým mediálním trhem,“ míní Koubský.

Velké propouštění a nákup deníku?

Online firma ke konci roku začala propouštět desítky lidí, mimo jiné také v redakcích svých stávajících médií. V Televizi Seznam také zcela zrušila vlastní zpravodajský pořad a jeho redakci. Z finanční stránky je tedy pravděpodobné, jak uvádí Koubský, že Seznam bude k deníku přistupovat hlavně z komerčního hlediska.

Vydávat tištěné noviny má smysl především jako doplněk online vydání. Asi už to ale nikdy nebude mít smysl jako primární mediální produkt.
Petr Koubský

„Co tak slýchám, tak je Právo komerčně úspěšný titul, který má svou čtenářskou obec a zřejmě docela dobře funguje i inzertně. Předpokládám, že Seznam se k tomu bude stavět čistě jako ke komerční záležitosti – bude zvažovat rentabilitu a jestli to vynáší dostatek peněz. Pokud ano, tak asi nebudou mít žádný velký důvod na tom něco měnit. Těžko ale říct, co má Ivo Lukačovič a členové vedení Seznamu v hlavě a jaké plány s tím mají,“ říká.

Mají ještě tištěné noviny svůj význam?

Koupě celé firmy Borgis ze strany Seznamu může být v dnešní době matoucí už jen z toho pohledu, že tištěná média se dostávají oproti těm online do pozadí. Podle Koubského ale svoji roli ve společnosti stále mají.

Čtěte také

„Myslím si, že vydávat tištěné noviny má smysl především jako doplněk online vydání, patrně už to ale nikdy nebude mít smysl jako primární mediální produkt. Speciálně u toho Práva by to ale mohlo být ještě rozumné. Je tam tradiční konzervativnější čtenářská obec zvyklá právě na papírové vydání, samozřejmě to je ale jen můj vlastní předpoklad,“ dodává.

To, jaké bude mít s deníkem Seznam plány a zda ho bude moci vůbec koupit, by se veřejnost měla dozvědět brzy po Novém roce. Antimonopolní úřad tuto transakci totiž projednává v tzv. zkráceném řízení.

Poslechněte si celý pořad Online Plus Davida Slížka v audiozáznamu. Dále se dozvíte něco o nárůstu počtu uživatelů Mastodonu, o kauze Cambridge Analytica, kterou se snaží Facebook ukončit, a o tom, jak firmy Meta a Alphabet ztrácejí dominanci v online reklamě.

autoři: David Slížek , vkry
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.