Sociální sítě by měly být pro politiky radarem. To, co se tam řeší, se může přelít i do reality, míní socioložka Heřmanová
Inflace, sociální nestabilita, válka na Ukrajině – to vše s sebou nese potřebu politiků a vlády dobře komunikovat. „Je otázka, jestli jsou sociální sítě vůbec vhodným nástrojem ke komunikaci vážných témat,“ uvažuje antropoložka a socioložka Marie Heřmanová. Na první dobrou by řekla, že vláda nekomunikuje. „Také se mýlíme v tom, že k sítím přistupujeme jako k prostoru určenému k politické komunikaci s nějakou funkcí ve veřejné debatě. Tak to ale není,“ říká v Osobnosti Plus.
„Ve chvíli, kdy budete chtít vysvětlit, proč je vysoká inflace a jaký dopad to může na lidi mít, určitě existují způsoby, jak to přes sociální sítě udělat, ale nejde to dost dobře skrze jeden tweet. Abyste mohli témata srozumitelně komunikovat, tak potřebujete přístup i do tradičních médií, přístup k novinářům apod.,“ vysvětluje s tím, že sítě jsou vlastně jen doplňkem.
Politici sítě používají k odvádění pozornosti.
Marie Heřmanová
Nejen politici se podle Heřmanové ze Sociologického ústavu Akademie věd a Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy snaží sítě využívat hlavně ve svůj prospěch.
Čtěte také
„Je tak logické, že když se jim tam nedaří vysvětlovat složitá témata, tak sítě naopak používají k tomu, aby odvedli pozornost k něčemu, co se jim bude komunikovat snáz,“ říká. Připomíná, že sama nedokáže plošně zhodnotit veškerou politickou komunikaci české vlády, ale výjimky by se prý našly.
Heřmanová se pak domnívá, že by politikům nemělo být jedno, jaké trendy na těchto platformách rezonují. „Sítě nemůžeme brát jako průzkum veřejného mínění. Obraz, který dostáváme, je nutně vždy zkreslený – například tím, že jsou disproporčně víc hlasité názory, které pak nejsou zastoupené ve společnosti.“
Sítě nejsou průzkumem veřejného mínění.
Marie Heřmanová
„Ale může to být i dobrý radar. Protože je pravděpodobné, že názory, které zatím nejsou ve společnosti tak široce zastoupeny, budou na sítích hodně viditelné. Budou to lidé, kteří mají agendu a využívají nástroje sítí k jejímu protlačení dopředu.“
Čtěte také
„Je dobré sítím věnovat pozornost a pokud se nějaký ten trend zdá být hodně viditelný, je možné, že se přelije do off-line reality.“
K tomu ale i politici musejí mít alespoň základní znalosti. „Nemůžeme po nich chtít, aby rozuměli těmto trendům do hloubky, problémem české politiky ale je, že jim většina nerozumí vůbec. Nějaká míra gramotnosti internetové kultury a komunikace by politice jistě prospěla,“ nabádá socioložka a antropoložka.
Může ale ze sítí vzniknout agresivní dav? Riziko tady nepochybně je.
Marie Heřmanová
Může ale ze sítí vzniknout agresivní dav? „Riziko tady nepochybně je,“ odpovídá.
„Ve výzkumu máme zdokumentované, že nějaká třeba i extrémní ideologie, která se rozvine na sociálních sítích, se pak může přelít do skutečného života. Útok na americký Kapitol loni v lednu byl přesně takovým příkladem. Zároveň tam je i příležitost, že když budeme dění pozorně sledovat, může to vést ke zmírnění stavu… a nabízet například jinou odpověď než radikalizaci.“
Babiš, Okamura, Nerudová
Sítě pak podle Heřmanové často „nahrávají“ populistům a jejich rétorice. „Velmi viditelní a úspěšní bývají opravdu populističtí politici. Kampaň Donalda Trumpa je toho důkazem. Ale i v Česku se dlouhodobě mluví o tom, jak propracovanou a úspěšnou kampaň má Andrej Babiš (ANO).“
Za efektivní komunikací je ale vidět, že je „ušitá na míru“ různým průzkumům veřejného mínění.
Čtěte také
„Občas je i vidět, že za ní stojí tým lidí. Kdybych to porovnala s Tomiem Okamurou (SPD), tak ta jeho komunikace je velmi dobrým příkladem autenticity. Je to člověk, který si u nás jako první sedl i u sebe doma před videokameru a napřímo mluvil s lidmi na YouTube. Což když se podíváte na komunikaci Babiše, vidíte trochu jinou strategii.“
Z pohledu socioložky Marie Heřmanové je zajímavá i kampaň Danuše Nerudové. „Která se snaží nějak zasáhnout všechny aktuální platformy, na kterých se mladí lidé pohybují, a také jim přizpůsobit obsah… Je tam vidět velká snaha se se sítěmi skamarádit, ale autenticita tomu docela často chybí,“ uzavírá.
Celou Osobnost Plus Barbory Tachecí najdete v audiozáznamu.
Související
-
Norské děti užívají sociální sítě méně než v minulosti, ukázala studie
Děti v Norsku používají sociální sítě méně než před dvěma roky. Ukázal to průzkum norského úřadu. Největší pokles zaznamenaly sítě Tiktok a Snapchat.
-
Filozof Miroslav Petříček: Sociální sítě jsou obrovská věc, ale zůstal mi zvyk střežit si soukromí
Filozof a pedagog mluví o tom, jak se snaží ze studentů dostat to nejlepší nebo jak velkou hodnotou je přátelství na celý život. Repríza z 30. 9. 2022.
-
Dáváte fotky dětí na sociální sítě? Respektujte hranice jejich intimity, upozorňují psychologové
Plačící nebo zamazané dítě, koupající se nahé batole. Nejen to jsou podle psychologa i policie problematické fotografie, které rodiče sdílejí na sociálních sítích.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.