Sám bych si u maturity vybral jazyk, protože z matiky se mi dělá špatně, tvrdí vzdělávací expert

„Nemůžeme srovnávat znalosti matematiky třeba na učňovských oborech, kde jsou potřeba jiné dovednosti, se studenty gymnázií,“ říká Tomáš Zima
„Nemůžeme srovnávat znalosti matematiky třeba na učňovských oborech, kde jsou potřeba jiné dovednosti, se studenty gymnázií,“ říká Tomáš Zima

Vláda podpořila návrh ministra školství Roberta Plagy (ANO) na zrušení povinné maturitní zkoušky z matematiky. Podle něj systém není na jednotnou zkoušku připravený, zastánci povinné maturity z matiky zas říkají, že to povede k dalšímu zhoršení úrovně vzdělávání. Kde je pravda? 

Matematika se měla (už v roce 2021) zavést povinně pro gymnázia a lycea, o rok později pro většinu ostatních škol. Pokud návrh podpoří Sněmovna, zůstane maturantům stále možnost volby mezi matematikou a cizím jazykem. 

„Když ministr říká, že systém není připravený, tak je otázka, co jeho ministerstvo celou tu dobu dělalo... Není tak závažné, jestli povinná maturita z matematiky bude, nebo ne, ale že ztrácí kredit zkouška, která má každý rok jiný obrys,“ v pořadu Pro a proti kritizuje místopředseda Asociace ředitelů gymnázií Alfréd Dytrt.

Připomíná důležitost tří předmětů: českého jazyka, matematiky a cizího jazyka. „Když budou žáci vědět, že jsou tři hlavní pilíře, ze kterých musí na konci vzdělávání něco prokázat, tak se k předmětu budou jinak stavět. Než když ví, že se tomu mohou vyhnout.“

Mohlo se to dohodnout i jinak. Vadí mi, že se něco dohodlo, teď se to najednou mění a neznáme důvody... Každý volí cestu nejmenšího odporu a když ví, že něco bude zkoušeno, tak se tomu věnuje víc... Měli bychom najít dobrý kompromis mezi tím, že žáka motivujeme, hledáme nejlepší metody, které mu pomohou, a nemusíme tomu říkat hrozba... Žák často rád prokáže, že se něco naučil.
Alfréd Dytrt

Pedagog souhlasí, že je třeba změnit to, jak se matematika učí. „Vždy jsme preferovali, že matematika nemá vyjít ani ze sčítání, ani z odčítání, ale má být vedena k logickému myšlení a uvažování.“ 

„V našem vzdělávacím systému máme mnoho oborů, které maturitní zkoušku nepotřebují... Pokud jsou neúspěšní maturanti, tak to jen mapuje situaci v tom, že systém něco neřeší, nemáme nastavenou takovou síť škol, abychom neměli takové procento neúspěšných maturantů,“ tvrdí Alfréd Dytrt.

Učme žáky o matematice přemýšlet

„Ruší se jen povinnost test dělat, ale možnost ho dělat dále zůstává... Pokud by se ale matematika zavedla jako povinný předmět pro všechny, tak to spolehlivě zabrání pozitivním změnám ve výuce matematiky. V metodách i v obsahu,“ věří matematik a vzdělávací expert Oldřich Botlík.

Gymnázia si vybírají akademicky nejzdatnější jedince. „A pokud slyším, že když nad nimi nebude hrozba zkoušky na konci, tak se nebudou učit, pak se ptám, v čem spočívá profesionalita učitelů gymnázií?“

Požadavky maturitního testu z matematiky jsou podle Botlíka nerozumné. Je tam spousta úloh, které dokáže vyřešit mobil a žáci (zvlášť odborných nebo technických oborů) budou matematiku potřebovat jen na uživatelské úrovni.

Není důvod řešení kvadratické rovnice učit všechny, ale naopak je důležité všechny učit o matematice přemýšlet a hledat souvislosti... To škola nedělá, protože stráví neuvěřitelné množství času výukovou algoritmizovatelných postupů.
Oldřich Botlík

„Já jsem matematiku vystudoval... a dobrovolně bych si zvolil angličtinu nebo němčinu, protože se mi dělá špatně, když ty matematické úlohy vidím. Maturitní test je plný pojmů, které žákům středních odborných škol nic rozumného přinést nemůžou,“ konstatuje Oldřich Botlík.

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu. Ptal se Tomáš Pavlíček.

Spustit audio

Související