Jsme k žákům moc vstřícní, proto povinná maturita z matematiky nikdy nebude, předpovídá pedagožka

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Zkouška z matematiky bude podle Botlíka stále rychleji ztrácet význam, podobně jako ztrácejí význam diplomy z vysoké školy.

Ministr školství Robert Plaga (ANO) nově přišel s návrhem zrušit už schválenou povinnost maturovat od roku 2021 z matematiky. Je to dobrý nápad?

„Matematika je základ, tzv. trivium, kdy se děti mají naučit číst, psát a počítat. Je důležitá pro život, pro rozvoj logického myšlení i pro finanční gramotnost,“ věří ředitelka pražského Gymnázia Nad Štolou a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová.

Ta připomíná, že už v roce 2016 se upravily učební plány odborných škol a zvýšil se počet hodin matematiky tak, aby z ní i jejich žáci mohli v roce 2022 maturovat.

Nejvíc mi ale vadí, že se neustále mění způsob, jak budou žáci maturovat. Současní třeťáci by měli za rok a tři měsíce podávat přihlášku k maturitní zkoušce a podle současného zákona mají povinnou maturitní zkoušku z matematiky... Stejně ale žijí v nejistotě… Za devět let došlo k tolika změnám, až je to nehorázné.

Renata Schejbalová

Ředitelka odkázala na svůj čtyři roky starý výrok. „Tehdy jsem prohlásila, že maturita z matematiky stejně nebude, nebude nikdy, protože se nikdy nenajde politická shoda. A to proto, že chceme být k žákům vstřícní, ale takhle tu kvalitu vzdělání rozhodně nezvýšíme.“

„Laťka maturity se neustále snižuje a nám to vadí. Je to spojeno s tím, že stejnou maturitu dělají všechny obory... Bavme se o tom, jestli má být jednotná maturitní zkouška pro všechny obory, tedy pro gymnázia, odborné školy, odborná učiliště,“ navrhuje Renata Schejbalová.

Začněme zvýšením kvality výuky matematiky

„Nám se myšlenka povinné zkoušky z matematiky naprosto nelíbí… Dlouhodobě prosazujeme volitelnost mezi cizím jazykem a matematikou,“ vysvětluje ředitel Masarykovy střední školy chemické a předseda Unie školských asociací Jiří Zajíček.

Ten dodal, že odborné školy se soustřeďují do profilové části, která má v tuto chvíli tři zkoušky, jednu praktickou a dvě teoretické. „S povinnou zkouškou z matematiky jsme na šesti zkouškách. Dovedu si představit, že jednu zkoušku škola vypustí, ale to by bylo na úkor kvality poskytovaného vzdělávání.“

Nepopírám, že matematika je důležitá. Ale nevidím důvod, proč by měla být nutně součástí závěrečné maturitní zkoušky, když zejména na odborných školách máme matematiku zařazenou v profilových zkouškách… Například v rámci fyzikální nebo analytické chemie se matematika běžně používá, takže aplikačně u maturity stejně figuruje.
Jiří Zajíček

Ředitel je přesvědčen, že je nutné začít zkvalitněním výuky matematiky. „A to už na základní škole... Je skutečně čas se zamyslet, co žáky budeme učit. Maturitní zkouška sice může sehrát motivační roli, aby se žáci matematiku více učili, ale gros problému je ve výuce a procvičení.“

„Debata o povinné maturitě z matematiky se vede mnoho let, nejsme schopni se domluvit, ale kvalita výuky se víceméně nemění... Líbila by se mi ale myšlenka rozdílné maturity z matematiky na odborných a všeobecně vzdělávacích školách,“ uznal Jiří Zajíček.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související