S cizinci jak s dobytkem

8. červen 2005

Šel jsem nedávno pro doporučené psaní. Jelikož nám firma, zvaná Česká pošta zrušila v rámci zlepšování služeb pobočku v Kubelíkově ulici v Praze na Žižkově, takže se všichni musíme vláčet o dvě tramvajové zastávky dál do centrály v Olšanské ulici - mohl jsem to také vidět. Ne, tohle není poznámka o fungování pošty.

To je o tom, že v Olšanské ulici, kromě pošty a Telecomu, sídlí i cizinecká policie. Kdo by to náhodou nevěděl, pozná to podle toho, že to kolem té cizenecko policejní budovy vypadá, jako by tam probíhalo nepřetržité srocení lidu. Chyba lávky!

To jsou jen davy cizinců, kteří by si rádi vyřídili doklady potřebné k pobytu, potažmo k práci v naší krásné zemi.

Když z dlouhé historky udělám krátkou, příšerné poměry, které způsobují tato srocení davu už došly tak daleko, že ombudsman Otakar Motejl vyzval cizineckou policii, aby se posnažila o zlepšení služeb poskytovaných cizincům právě v pražské Olšanské ulici. Situaci, která tam panuje, označil Otakar Motejl na základě na místě zjištěných požadavků je ve vztahu k cizincům "ponižující, nedůstojná a do budoucna neúnosná."

Za těmito celkem sice výstižnými, nicméně poměrně diplomaticky formulovanými výrazy se skrývá cosi, pro co má lidová čeština daleko přiléhavější jediný výraz (slabším náturám se omlouvám), to slovo zní: BORDEL!

Popravdě řečeno, pro pisatele těchto řádků to není žádná novinka. Občanství České republiky jsem získal před nějakými třemi lety, neb mi bylo kdysi odebráno. Docházel jsem léta do Olšanské pravidelně a pravidelně tam úpěl. Jenže v těch dobách se fronta k příslušnému úředníkovi dala ještě vydržet. Navíc umím česky, takže jsem se na cestu do příslušné kanceláře mohl zeptat a znalost češtiny mi také neobyčejně pomohla při samotném styku s tamními úředníky, kteří nemluví cizími jazyky. Jistě mi také trochu "pomohl" lehce mediálně provařený obličej a průkaz novináře, pracujícího pro tehdy ještě fungující Svobodnou Evropu. No nic.

Ty desítky, ale spíše stovky cizinců, kteří se tam dennodenně tísní jak sardinky, aby se vůbec dostali dovnitř do budovy, by asi celou věc popsali zcela jinak. Podle zástupkyně ombudsmana Anny Šabatové, která to umí vyjádřit hezky úhlednou řečí, byla hlavním a dlouhodobým problémem špatná organizace práce tohoto oddělení. Minulý čas je zde použit proto, aby bylo naznačeno, že nějaké úpravy poměrů směrem ke zlepšení už údajně byly podniknuty.

Nicméně ještě před pár dny bylo výsledkem oné nedobře organizované práce oddělení to, že žadatelé o cizinecko-policejní úřednický výkon zbytečně trávili hodiny čekáním na to, až bude jejich žádost vyřízena. V rychlejším a lidštějším průběhu povinné návštěvy cizinecké policie bránila řada věcí - malá kapacita čekáren, nefungující číselný pořadník pro příchozí, špatně označené kanceláře, které žádosti vyřizovaly a již naznačené nedostatečné jazykové znalosti pracovníků policie. Mimochodem, z vlastní zkušenosti vím, že například takový číselný pořadník (za mých návštěv v Olšanské) fungoval, ale ovšemže ne tak, jak by úřední šiml předpokládal. Čísla prostě po ránu zabavil emisar některé z ruskojazyčných mafií a pak ho (za úplatu, samozřejmě) prodával dychtivým žadatelům... Představitelé cizinecké policie - nejspíš ve snaze ten neudržitelný stav nějak vysvětlit - uvádějí, že v Praze je hlášeno k pobytu 75.000 cizinců a na vyřizování jejich žádostí není dost personálu.

No, to je mi tedy v jednadvacátém století věru povedená výmluva. Chci se tedy zeptat: A je dost personálu na obsluhu kantýny ministerstva vnitra? Nebo se tam také tlačí příslušníci a šlapou si po nohou ve snaze dostat se k zaslouženému dlabanci?

Nebo má-li policie tyto problémy, proč nelobuje v Parlamentu na zvýšení prostředků pro potřeby cizinecké policie. V kantýně poslanecké sněmovny si po nohou nešlapou...

Jak to nyní, po stížnosti a výzvě ombudsmana vypadá, hodlá s tím vedení cizinecké policie cosi udělat.

Je to sice čtvrt hodiny po dvanácté, ale každý z cizinců, kteří si potřebují nějak vyřídit své formální závazky vůči cizinecké policii budou jistě za každé zlepšení vděčni.

Nicméně dobrá, tedy "dobrá" (jak se to vezme) zpráva nakonec. Cizinecká policie po kontrole pracovníků kanceláře ombudsmana uskutečnila některé změny. Vytvořila telefonickou informační linku pro žadatele o pobyt a prodloužila úřední hodiny. Uvažuje se též o větším využití internetové stránky ministerstva vnitra k tomu, aby jejich prostřednictvím žadatele o pobyt cizinecká policie informovala, zda je jejich žádost vyřízena a kdy se mají dostavit k převzetí víz, což by mohlo snížit počet sardinek, promiňte - cizinců, v budově cizinecké policie v Olšanské ulici.

Ombudsmanovi i jeho kanceláři patří za jejich výpad do jednoho z úřadů, které lidem komplikují život místo, aby jim byli nápomocni, vřelý dík.

autor: Martin Schulz
Spustit audio