Robert Břešťan: Prezident Zeman pomáhá podnikatelům v exportu. Ale jen vyvoleným

28. leden 2018

Kolem znovuzvoleného prezidenta Miloše Zemana vzniká pozoruhodná pověst o tom, jak že to skvěle, aktivně a účinně pomáhá v zahraničí českým podnikatelům. Mantru ekonomické diplomacie stále dokola opakuje i sám Zeman. Skutečnost je ale jiná.

Ve skutečnosti pomáhá jen pár vyvoleným, případně těm, kteří si formou sponzorského daru jeho vlídné slovo, doporučení a pomoc s potenciálním byznysem předplatí. Tenhle obchodní model – který se jasně odrazil i v neprůhledném financování Zemanovy kampaně – bude nepochybně na Hradě fungovat i nadále.

Pošlete spolku Přátelé Miloše Zemana či Straně práv občanů (případně na jiný účet, který prezidentovi blízcí spolupracovníci ochotně sdělí) sponzorský dar a dočkáte se pozvání na podnikatelskou misi s prezidentem, když budete štědřejší, možná vás prezident přizve i na politická jednání.

V některých zemích se skutečně „velká rána“ bez politické tlačenky udělat nedá. Typickou ukázkou jsou některé postsovětské republiky, kde Zemana tak rádi vítají, a také Čína.

Vyprávět by mohl Petr Kellner a jeho Home Credit – otočka české politiky směrem k Číně jde viditelně ruku v ruce se získáním celočínské licence na poskytování spotřebitelských půjček. Byznys k nezaplacení – díky vazbám na ČSSD, Jaroslava Tvrdíka a právě Miloše Zemana.

Funguje to i naopak. Čínská společnost CEFC (ta, co v Česku tak ráda nakupuje) nemá v tuzemsku lepšího „píáristu“, než je právě prezident. Pohled do statistik přitom jasně dokazuje, že neexistuje žádná korelace mezi až frenetickou aktivitou ve směru k Rusku a k Číně s nárůstem českého exportu do těchto zemí.

Andrej Babiš

Hru na „exportního guru“ přitom se Zemanem hrají i jiní. Třeba Andrej Babiš, který se nedávno při interpelacích ve sněmovně zlobil, že „panu prezidentovi se dává nálepka, že je proruský a pročínský“ a přitom „prezident dělá maximum pro naše podnikatele, abychom dělali byznys v Rusku a v Číně“.

Hned po oznámení výsledku prezidentských voleb přispěchal šéf Hospodářské komory Vladimír Dlouhý a pochvaloval si, jak „prezident Zeman provádí aktivní ekonomickou diplomacii s cílem účinně podpořit zájmy českých podnikatelů“.

Bylo by opravdu hezké, kdyby někdo z nich, případně některý ze znovuzvolených hradních pánů, veřejnosti jasně a konkrétně sdělil, co takzvaná „práce Miloše Zemana pro naše podnikatele“ skutečně přinesla České republice, nikoli jen pár vyvoleným.

Pokud tedy není vysvětlení skryto ve volebním sloganu „tato země je naše“.

Autor je šéfredaktor serveru HlídacíPes.org.

autor: bre
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.