Richard Seemann: Německé mýto bude řešit Evropská unie

5. duben 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Richard Seemann

V úterý oznámil lucemburský premiér Xavier Bettel, že na setkání ministrů dopravy velkovévodství Lucemburska, Nizozemska, Belgie a Rakouska se bude konat porada, jak postupovat proti zavedení dálničního mýta v Německu.

Společně se dohodnou na postupu, který zaujmou 7. června v předvečer před jednáním unijních ministrů dopravy v Lucemburku. Lucembursko žádá, aby mýto odpovídalo evropským zvyklostem a je připraveno se připojit k připravované rakouské stížnosti u evropského soudu.

Český premiér Bohuslav Sobotka na nedávném berlínském setkání se spolkovou kancléřkou Angelou Merkelovou o zavedení mýta upozornil, že není fér pro ostatní státy. Poplatky za používaní německých dálnic by museli platit pouze cizinci, zatím co Němci by virtuálně vydanou částku dostali zpět formou slevy na dani.

V Evropské unii musí nadále platit spravedlivá a rovnocenná pravidla pro všechny státy i občany, prohlásil Sobotka. Merkelová se snažila vysvětlit, že to nepovažuje za diskriminaci cizinců, ale musela připustit že to mohou někteří vidět jinak.

Když se nesmysl stane zákonem

Německé opoziční strany Zelení a Levice vítají negativní postoje zemí Evropské unie proti zavedení mýta, které považují za nesmyslné poškození spolkové republiky. Nepevný je postoj i sociálních demokratů, kteří prohlásili po jeho pátečním schválení Spolkovou radou, že hlasovali pro jeho zavedení od roku 2019 s „bolavými břichem“ v rámci velké koalice.

Setkání uakázalo, na jak málo věcech se dnes Česko, Slovensko a Německo shodnou

Přitom mýto prosadili bavorští sociálové, aby u svých voličů získali hlasy. Nakonec podlehla jejich vyhrůžkám, že jinak vystoupí z koalice, i samotná kancléřka, i když Merkelová v roce 2013 dala svým voličům záruku, že mýto nebude zavedeno.

Většina i německých komentářů se vyjadřuje k zavedení mýta negativně. Bavorský deník Süddeutsche Zeitung pod nadpisem „Když se nesmysl stane zákonem“ hodnotí jeho zavedení a přeje štěstí zahraničním stěžovatelům, aby byl zrušen.

Ve svých důsledcích, jak poukazují i ekonomové, poškodí především německé podnikatele, kteří jsou v příhraničních oblastech závislí na svých sousedech, a ti je hromadně navštěvují. Stojí to zato, aby přestali jezdit do Německa kvůli 70 euro, když kvůli tomu bude poškozen německý podnikatel, který bude platit nižší daně?

Spustit audio