Problém s plastovými odpady pokutami nevyřešíme. Stát by měl pozitivně motivovat, tvrdí Nováková

4. květen 2018
Marta Nováková

Problém s plastovými odpady je stále naléhavější. Jak ale přimět výrobce, obchodníky i zákazníky, aby více přemýšleli o tom, co používají a co vyhazují? „Obchodníci hledají cesty, jak odpad minimalizovat. Na druhou stranu Evropa je všemožně zregulovaná a v mnoha případech jsou obaly nařizovány kvůli hygieně prodeje,“ zdůrazňuje prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

Mikrotenové sáčky používané k hygienickému balení potravin podle ní představují větší problém než plastové tašky, které se stát rozhodl regulovat prostřednictvím jejich povinného zpoplatnění.

Plastů se nemůžeme zbavit hned. Zpoplatnění igelitek není řešení, myslí si prezidentka svazu

Marta Nováková

Od prvního ledna musí být igelitové tašky v obchodech zpoplatněné. Proč má být do fólie zabalená i okurka? Snaží se obchody snižovat používání plastových obalů, nebo skončila jejich společenská odpovědnost u igelitových tašek za korunu? „Obchod nedělá nic jiného, než že uspokojuje zákazníky,” tvrdí v Pro a proti prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

„Problém nevyřešíme tím, že budeme někoho regulovat a pokutovat, protože náklady se přenesou do ceny zboží, ale problém jako takový se nevyřeší,“ upozorňuje Nováková.

Místo toho je prý třeba pracovat s celým dodavatelským řetězcem, vychovávat obyvatelstvo a pozitivně ho motivovat. „Dobrým příkladem je Belgie. Když plasty dobře vytřídí, tak jim je odvezou zdarma. Ale pokud to udělají špatně, tak je pokutují,“ uvádí.

Měli bychom propagovat změnu životního stylu směrem k tzv. Zero waste. Některé rodiny dokáží svůj odpad vtěsnat do jedné pětilitrové láhve za rok. To je cesta, nad kterou bychom se měli zamyslet.
Marta Nováková

Problémem je regulace

Ve Velké Británii podepsaly velké firmy dohodu o snížení objemu plastových obalů. Společnosti jako Coca Cola, Procter & Gamble nebo Marks & Spencer chtějí třeba změnit design tak, aby si zákazníci nevybírali jednorázové plastové obaly.

„Je to jedna z cest a příklad té pozitivní motivace. Je třeba tlak na to, aby firmy dokazovaly svou společenskou odpovědnost. Na druhou stranu ale mají cíl vyrábět co nejvíc. Naše konzumní společnost se bude muset měnit a je před námi určitý druh revoluce,“ myslí si Nováková.

Stát by měl pracovat na společenské osvětě a vytvářet pozitivní motivaci. Když spotřebitel nebude některé věci vyžadovat, tak je nebudou požadovat ani obchodníci po výrobcích a ti po svých subdodavatelích.
Marta Nováková

Věří tomu, že i české firmy by se dokázaly podobným způsobem dohodnout, ale jsou prý pod tlakem zákona o významné tržní síle. „Když se některému dodavateli nebude líbit, že obchodníci chtějí jiná balení nebo přepravu, tak řekne, že zneužívají své tržní síly a udá je Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který je pak pokutuje,“ popisuje.