Pro snoby jsou mé obrazy až moc náročné, vyhýbají se jim, říká malíř Lubomír Typlt

29. červenec 2021

Malíř Lubomír Typlt pro své vidění světa prý nenašel v Česku pochopení. Naopak v Německu mu stačilo pár snímků obrazů k tomu, aby se dostal na studium malby k profesoru Markusi Lüpertzovi. Pandemie podle něj měla na výtvarné umění spíš pozitivní vliv. „Dá se říci, že trh posílil. Bylo zajímavé vidět – i pro mě jako pro autora, který rok prožil v izolaci v ateliéru –, že pokaždé, kdy se situace trochu uvolnila, začali za mnou jezdit sběratelé nebo lidi, které umění zajímá.“

Lubomír Typlt

„Výtvarné umění těmto lidem jako by extrémně chybělo. Vidět proto nějaké obrazy v ateliéru pro ně bylo nabíjející,“ říká Typlt.

V druhé polovině letošního roku vystavuje v Alšově jihočeské galerii, přehlídka jeho děl se jmenuje  Tančící pentagon. Výstava je pojmenována po úvodním obrazu celé kolekce.

„Je na něm pět dívek, které si drží vlasy tím způsobem, že jim zahalují obličej. Dívky stojí proti sobě a tvoří jakoby kruh. Je to situace, která vlastně je v reálném světě možná, ale ani já jsem ji v životě neviděl. Vlastně jsem si ji vymyslel,“ popisuje svůj obraz malíř s tím, že celý výjev má působit především mysteriózním dojmem:

Čtěte také

„Je zajímavé, že to působí i na diváka. Já sám vycházím z toho, že pokud dovedu překvapit sám sebe, tak je určitá pravděpodobnost, že překvapím diváka, že mu otevřu nějaký svět, který si může na výstavě prohlédnout.“

Aktuální galerie si nemůže stěžovat na nezájem návštěvníků. „Do Alšovky proudí davy lidí, kteří jdou vysloveně na ty výstavy. Současně probíhající výstava ruských konstruktivistů je na dlouho dopředu vyprodaná a člověk si musí rezervovat vstupenku. Umění tady lidi zajímá a to je prostě dobrá zpráva,“ raduje se umělec.

Obrazy v obchoďáku

Typltovy obrazy nezdobí jen galerie a aukční síně. Před nedávnem se objevily také například v jednom pražském obchodním centru.

Dílo Lubomíra Typlta v liberecké galerii Prostor 228

„Mají tam krásné místo – když člověk jede po eskalátorech, tak najednou tam jsou vidět obrovské figurální obrazy. Myslím si, že i pro mě bylo docela zajímavé vidět je v tomto prostředí. Důležité pro mě pak bylo zjištění, že i tady si obhájí a zachovají svoji integritu,“ svěřuje se autor.

Nápad vystavit výběr obrazů v obchodním domě přišel ve chvíli, kdy pandemie koronaviru zavřela většinu galerií nejen u nás, ale i v Evropě. „Bylo to strašně osvěžující. Ten nápad považuju za velice povedený,“ netají svoji spokojenost s projektem Typlt.

Snobi? Ty nezajímám

Před nedávnem zaplatil v londýnské aukční síni Sotheby’s sběratel za Typltův obraz Violet Tuesday (Fialové úterý) čtvrt milionu korun.

Čtěte také

„Obraz se prodal jednomu čínskému sběrateli. To je samozřejmě příjemná zpráva, protože mezinárodní sběratelé sledují třeba Sotheby’s a nakupují, když je tam něco zaujme. Nemůžu tvrdit, že bych byl tak slavný, že by hledali moje jméno. Takže je zaujal obraz sám. A to je pro mě určitě dobrá zpráva,“ vysvětluje Lubomír Typlt.

Malíř přitom nemá obavy, že by jeho díla obdivovali lidé, které ve skutečnosti nezajímají. „Ty moje obrazy jsou komplikované. Pro snobské publikum jsou až moc náročné. V tomhle ohledu nemám problém ani se snobskými sběrateli, protože ti se mému umění vyhýbají,“ uzavírá.

Poslechněte si celý rozhovor Vladimíra Kroce s jeho hostem Lubomírem Typltem.

Společně probrali to, proč je Berlín v dnešní době hlavním centrem evropského malířství, co vadí známému umělci na Národní galerii nebo co si myslí o multižánrových umělcích, kteří se pouštějí do některých experimentů jen proto, že je to aktuálně populární.

autoři: David Šťáhlavský , Ondřej Skácel
Spustit audio

Související