Přes vesmírný most nadzvukovou rychlostí. V Británii testují nové motory

28. září 2019

Letecká osobní přeprava by se v budoucnu mohla výrazně zrychlit.

Zajistit by to měly nadzvukové „vesmírné letouny“, které by například vzdálenost z Londýna do Sydney zvládly překonat za necelé čtyři hodiny, informuje server americké stanice CNN.

Čtěte také

Podle portálu by se doba letu z hlavního města Velké Británie na východ Austrálie mohla okolo roku 2030 zkrátit o více než 16 hodin. Může se tak stát v případě, že bude úspěšný projekt nadzvukových strojů, pro které se v současnosti ve Velké Británii vyvíjejí motory.

Britská vesmírná agentura (UKSA) uvedla, že se svými australskými kolegy zahájí spolupráci na vytvoření „prvního vesmírného mostu“ mezi světovými kontinenty.

Revoluční motor se sáním vzduchu

Pilířem myšlenky má být unikátní hypersonický pohon, vůbec první raketový motor, který používá sání vzduchu (SABRE - Synergetic Air-Breathing Rocket Engine).

„Pokud se nám podaří motory uvést do provozu, doba letu mezi Londýnem a Sydney pravděpodobně klesne pod čtyři hodiny,“ popisuje ředitel Britské vesmírné agentury Graham Turnock. Osobně je přitom o úspěchu projektu přesvědčený. První stroje by prý mohly vzlétnout okolo roku 2030.

CNN připomíná, že fanoušci nadzvukových letů hledají nový způsob, jak prolomit zvukovou hranici už od roku 2003, kdy byl vyřazen z provozu první komerční nadzvukový dopravní letoun Concorde. Ten společně provozovaly britské a francouzské aerolinky.

Letos v dubnu britská společnost Reaction Engines úspěšně otestovala chladící části nového motoru, a to v podmínkách simulujících více než trojnásobnou rychlost zvuku. To je přitom o více než polovinu větší tempo, než jakým létaly letouny Concorde, které zvládaly trasu z New Yorku do Paříže za tři a půl hodiny.

Snížení teploty za dvacetinu sekundy

Takzvané předchladiče nových motorů jsou přitom jejich důležitou součástí, protože vzduch proudící motorem tak vysokou rychlostí ho může roztavit. Chladící zařízení proto vzduch ochladí ještě před vniknutím do samotného motoru. Jak společnost Reaction Engines uvedla, předchladič je schopen snížit teplotu z jednoho tisíce stupňů Celsia na teplotu okolního prostředí za dvacetinu sekundy.

Čtěte také

Ředitel společnosti Mark Thomas nový krok ve vývoji považuje za významný milník. „Tato nová chladící technologie má potenciál nejen v oblasti nadzvukových letů, ale také v hybridní elektrické letecké přepravě,“ zdůraznil.

Motor bude sestavený tak, aby v zemské atmosféře mohl stroj letět hypersonickou, tedy nadzvukovou rychlostí, a dále ve vesmíru pokračovat tempem běžným pro rakety. Nejdříve nasává vzduch z atmosféry, což snižuje spotřebu paliva a tedy i váhu stroje. Po překročení kritické rychlosti pokračuje jako klasický raketový motor.

Hybrid s prvky rakety a proudového letadla

„Jedná se vlastně o hybridní motor spojující prvky rakety a proudového letadla. Nová technologie umožní raketovému motoru jednoduše využívat vzduch z okolí,“ vysvětluje programový ředitel firmy Reaction Engines Shaun Driscoll.

A dodává, že raketové motory se na rozdíl od proudových v posledních 70 letech téměř nevyvíjely. „Kombinací obou typů se pak může podařit vytvořit efektivní pohonný systém s nízkou hmotností a v podstatě vesmírný letoun.“

Společnost Reaction Engines v současnosti dokončuje výstavbu testovací základny v hrabství Buckinghamshire, na které se uskuteční první zkouška nového motoru v reálném prostředí, uzavírá server americké stanice CNN.

autor: Jakub Rerich
Spustit audio

Související