Politolog: V politice se používají i šmejdské praktiky. Kdo chce být zvolen znovu, lhát by neměl
„Každá reklama může být lživá. Pak by ale narazila na etický kodex reklamy a museli by to ti zadavatelé řešit. Politický marketing by měl být prost fake news a dezinformací. Proč bychom měli našim voličům lhát, klamat je a zavádět? V ideálním světě by jakákoliv kampaň, a je jedno jestli politická, nebo na čokoládu, neměla být lživá. Měla by být založena na pravdě, nebo alespoň na něčem, co se pravdě blíží,“ vysvětluje Otto Eibl.
Vedoucí Katedry politologie a vědecký pracovník Mezinárodního politologického ústavu Masarykovy Univerzity v pořadu Hovory dál upřesňuje, že se občas setkáme i s názorem, že marketing může manipulovat.
Čtěte také
„Slyšíme námitky, že se dají volby koupit, nebo že nějaká marketingová kampaň pomáhá šířit dezinformace. To ale určitě není zlatý standard, ve kterém se pohybujeme a o který usilujeme.“
Podle Eibla dost záleží i na tom, o co kandidát nebo strana usilují. „Je totiž rozdíl, jestli vede kampaň za okamžité zvolení – a po mně potopa. Nebo jestli má nějaký dlouhodobější plán a vizi, která překračuje jedno volební období. Toho prvního bychom mohli dát na úroveň šmejdů, takových prodejců hrnců, kteří také pod nátlakem či na základě nepravdivých a nepřesných informací přinutí někoho k nákupu. Na druhou stranu – pokud ten někdo chce i do budoucna počítat se zákazníkem, tak by mu lhát neměl. Pokud se zákazník spálí, tak jaká je pravděpodobnost, že se vrátí zpátky? Spíš malá,“ odpovídá si.
„Takže ano – šmejdské techniky můžeme vidět a potkávat. Nicméně většina stran a hnutí přemýšlí o svém znovuzvolení, že přemýšlí za rámec toho jednoho volebního období, takže se i těch lží a manipulací snaží vyvarovat,“ uvažuje.
Jak poznat šmejdy v politice
Jak poznat nekalé marketingové praktiky v politice? „Naštěstí v tom volič není sám. Máme mnoho mechanismů, které strany a jejich komunikaci mohou kontrolovat. Zmínit musíme roli médií, která by měla uvádět výroky na pravou míru, tedy pokud jsou za hranou něčeho, co je přijatelné. A pak máme politickou konkurenci, která monitoruje to, co dělají všichni ostatní. V okamžiku, kdy se děje něco nekalého, tak se dřív či později najde někdo, kdo na to upozorní.“
Čtěte také
„Problém může být v okamžiku, kdy toto upozornění přichází buď pozdě, nebo je málo viditelné, slyšitelné a míjí se účinkem, protože část voličů už dezinformaci uvěřilo a nechalo se zmást. To tak, bohužel, někdy bývá,“ uvažuje vedoucí Katedry politologie a vědecký pracovník Mezinárodního politologického ústavu Masarykovy Univerzity Otto Eibl.
Celý rozhovor pořadu Hovory najdete v audiozáznamu, ptal se David Šťáhlavský.
Související
-
„Vyměníme vám zámek.“ Na Liberecku se objevily další podvodné praktiky takzvaných šmejdů
Nabídka výhodného tarifu za energie, oprav, nebo zboží za ceny, které několikrát převyšují skutečnost. To jsou praktiky, se kterými se hlavně důvěřiví lidé setkávají.
-
O šmejdech a prodeji napodobenin respirátorů se Zbyňkem Prouskem
Hostem našeho vysílání byl soukromý detektiv Zbyněk Prousek. Bavili jsme se s ním o riziku nákupů na internetu, o tzv. „šmejdech“ a o prodeji napodobenin respirátorů.
-
Korespondenční volby? Nechme to na příští generaci, míní místopředseda volebního výboru Juchelka
Zavede se i v Česku korespondenční volba, jak si vláda předsevzala ve svém programovém prohlášení? Vladimír Kroc se ptal místopředsedy volebního výboru Aleše Juchelky.
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.