Pokud nedojde k masivnější podpoře humanitních a společenských oborů, brzy už nebude co řešit, míní filozof Jirsa
„Nikdo z akademických pracovníků, kteří jsou hodni toho názvu, si nechce vzít studenty jako rukojmí,“ popisuje situaci s platy ve vysokém školství filozof Jakub Jirsa. Zároveň vyjmenovává, jak si odborný asistent z Univerzity Karlovy odnáší měsíčně 32 tisíc hrubého.
„Docent v oboru, který se habilitoval, publikuje v zahraničí, jezdí na zahraniční konference, působí v mezinárodním badatelském prostředí a má 34 až 35 tisíc hrubého. Profesor, což je nejvyšší akademický titul, si od univerzity odnáší 37 tisíc,“ dodává.
Vysokoškolští učitelé mají možnost radikálního řešení v podobě stávky, kdy by například nevydávali diplomy nebo neotevřeli přijímačky, ale uškodili by tím jen studentům, kteří ale jejich situaci nezpůsobili.
Čtěte také
Místo řešení se ale debata školských odborníků stáčí na otázku, k čemu humanitní obory vlastně jsou.
„Když se o těchto vědách bavíme, tak se bavíme nejen o akademicích, kteří tam působí, ale i o našich absolventech. Bylo by velmi zajímavé vzít si publikace, které má Národní knihovna ve svém archivu například za posledních pět let. A proškrtat si jejich tvůrce a spolutvůrce, překladatele, editory. To všechno byli absolventi humanitních a společenských oborů. Pak zjistíte, o co bychom například v tomto jediném segmentu přišli.“
I my se musíme uživit
Když filozof přemýšlí dál, tvrdí, že je třeba uvažovat ve větším kontextu. „Kdyby stejná debata probíhala například před dvěma lety, asi by nikoho ve vedení univerzity nebo ministerstva nezarazilo, že by mezi ohroženými obory mohla být ukrajinština, což je relativně malý obor. Teď se naopak ukazuje jako obor neskutečně relevantní,“ přidává příklad.
Čtěte také
Nedůstojné platy jsou i podle filozofa Jirsy vizitkou instituce. „Pak si člověk uvědomí, že se ocitá v nedůstojné pozici a zvažuje, co dál,“ přiznává s tím, že i akademici se musí uživit.
„Pak tedy máte na výběr: změnit práci, což se v současné době v rámci instituce děje bohužel u velkého počtu kolegů, anebo si přibrat další práci.“
„A pokud se skutečně něco nestane, nedojde k masivnější podpoře humanitních a společenských oborů, tak během zhruba deseti let nebudou existovat.“
Učitelé totiž musejí splnit mnoho kvalifikačních předpokladů kvůli akreditačnímu řízení, musejí se habilitovat a také potřebují plán rozvoje svého oboru.
„A pak je tady otázka, koho nového seženete? Kdo se půjde na plný úvazek věnovat vědě a práci za 32 tisíc hrubého? Kdo tam vydrží a kdo bude schopný fungovat natolik, aby dostál kritériím, která jsou na něj kladena?“
Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory Petra Viziny. (repríza)
Související
-
Stávka učitelů byla zpackaná, ale ne proto, co říká Plaga, myslí si komentátor Honzejk
Stávka učitelů, slovní potyčky mezi vládou a opozicí, vnitrostranické referendum v Pirátské straně. Hosté: Václav Žák, komentátor Petr Honzejk a redaktor Jan Gruber.
-
Stávka učitelů: Zbytečné handrkování o procenta, nebo oprávněná obava o slíbené peníze?
V jakých podmínkách dnes fungují čeští učitelé? A jsou peníze hlavní problém tuzemského školství? Zpovídá Lenka Kabrhelová reportérku Českého rozhlasu Pavlu Lioliasovou.
-
Za zvýšení platů učitelů budeme tvrdě bojovat. Ve hře je i...
Školské odbory zatím stávku za zvýšení platů neplánují. Své požadavky na růst platů ale zopakují zástupcům vlády v pátek na protestním shromáždění v Betlémské kapli...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.