Plzeňský Prazdroj přebírají Japonci. „Nestane se nic mimořádného,” myslí si expert

01054330.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 01054330.jpeg

Pivo v Česku budou vařit Japonci. Skupina Asahi převezme Plzeňský Prazdroj ke konci měsíce, transakci už schválila Evropská komise. Za pět pivovarů v Evropě zaplatí Asahi téměř 200 miliard korun. Podle serveru Lidovky.cz jde zřejmě o největší převzetí zahraničních pivovarnických aktivit japonským pivovarem. „Rozhodně je to lepší zpráva, než kdyby Prazdroj koupil nějaký finanční investor,” říká nezávislý pivovarský expert, dříve výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Odkup Prazdroje a dalších východoevropských značek japonskou skupinou je podle pivovarských odborníků pro plzeňský pivovar dobrou zprávou. „Rozhodně je to lepší zpráva, než kdyby Prazdroj koupil nějaký finanční investor, ti se o něj také zajímali. Finanční investor má zájem levně koupit a draze prodat, pivovarská skupina má zájem o dlouhodobou spolupráci, rozvíjení firmy,” vysvětluje Veselý.


Mezinárodní dosah má jedině plzeňská skupina, takže i za Japonců bude firma podstatnou a funkční. Kdo by zabíjel slepici, která mu snáší zlatá vajíčka?Jan Veselý

Podle experta se dá očekávat rozkvět plzeňského pivovaru. „Byly tu hrůzyplné historky v roce 1999, když jihoafrické pivovary převzaly plzeňskou skupinu, takže se nestane nic tak mimořádného, právě jako se nestalo nic, když přišli Jihoafričani,” myslí si.

Prodej napadlo Právovárečné měšťanstvo v Plzni, které se trvale hlásí o vlastnická práva k bývalému měšťanskému pivovaru. Může to nějak ohrozit případné japonské investice v Plzni? „I když jsou někteří z nich mými blízkými přáteli, tak musím říct, že tenhle problém je uzavřen,” odpovídá host.

Plzeňská zlatá vajíčka

Japonci už dříve uvedli, že Pilsner Urquell považují za velmi silnou, prémiovou značku. „Region, o kterém mluvíme, tedy Maďarsko, Rumunsko, Polsko, Slovensko a Česko, ten nebude mít žádný zásadní růst spotřeby piva. Rozvoj pivovarů v tomto regionu záleží plně na exportu mimo něj, zdaleka největší potenciál exportu má Prazdroj a plzeňská skupina obecně,” říká Veselý, podle kterého půjde skupině Asahi hlavně o to více se etablovat na zahraničních trzích.

Plzeňský Prazdroj

Společně s Prazdrojem přebírají Japonci ještě maďarský Dreher, polské značky Zubr nebo slovenský Šariš, Smädný Mních. „Tam to budou normální pivovary, které budou zásobovat své trhy, například pivovar Ursus v Rumunsku je velmi významný. Nicméně mezinárodní dosah má jedině plzeňská skupina, takže i za Japonců bude firma podstatnou a funkční. Kdo by zabíjel slepici, která mu snáší zlatá vajíčka?” ptá se Veselý.