Plaga: Férově říkám, že kdyby se pandemie ještě zhoršila, neumím si představit návrat do škol hned 2. listopadu

14. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Robert Plaga

Od středy jsou kvůli pandemii nově zavřené i první stupně základních škol. Děti se mají vrátit 2. listopadu. A to za všech okolností, jak slíbil premiér Andrej Babiš (ANO). Ministr školství Robert Plaga (ANO) už ale přiznává, že varianta prodloužení opatření existuje.

„Opatření mají vést ke snížení reprodukčního čísla. Prioritou je vrátit první stupeň zpět do škol. Ale férově říkám, že pokud by se – nedej bože – situace zhoršila, tak si neumím představit, že by se žáci vraceli. To je můj názor,“ připouští Robert Plaga.

To hlavní, co funguje, je omezení sociálních kontaktů.
Robert Plaga

Ministr školství se ještě nedávno zasazoval o to, aby byla výuka na základních školách zachována. „Postoj jsem změnil. Protože se matematické modely vývoje epidemie skutečně postupně naplňují. A bylo jasné, že pokud máme jedinou šanci epidemii zbrzdit, tak se ty kroky musí udělat rychle a plošně,“ vysvětluje ve Speciálu Plusu.

Zátěž pro učitele, rodiče i žáky

Ministr si ale podle svých slov dobře uvědomuje, že zvlášť v případě prvního stupně základních škol je distanční výuka obtížně realizovatelná. Je zátěží nejen pro učitele, ale i pro rodiče a děti.

„První stupeň je skutečně velmi obtížné dostat na distanční výuku, proto má mít absolutní prioritu v návratu zpět do škol. Pro prvňáky a druháky je to úplně kruciální a distanční výukou tam prezenční výuku nahradit nelze.“

Vládní opatření od 4.10.

Čtěte také

Děti na prvním stupni by se neměly online učit déle než hodinu, doplňuje ministra prezident Rady Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. „Umím si představit i rozsekání na kratší časové úseky – třeba třikrát 20 minut. To by možná mělo větší smysl.“ Ředitelé mají k dispozici dobře zpracovaný manuál. Konečná podoba distanční výuky ale závisí na každé škole, dodává.

Černý nicméně nahlíží na celkovou situaci optimisticky. „Někdo už je sice unavený, ale my učitelé býváme unavení až na jaře. Zatím nějakou energii máme a bereme to spíš s nadhledem.“

Přestože uznává, že ne všechno funguje bez chyby, některé věci se pedagogům nelíbí a uvědomují si vážnost situace. „V tuto chvíli to skutečně vnímáme tak, že zdraví a život je teď ještě o stupínek důležitější než vzdělávání.“

Školy pro IZS fungují dobře

Výjimkou mezi školami jsou vyčleněné základní školy pro děti členů integrovaného záchranného systému, lékařů a dalších nezbytných pracovníků. Mohou je navštěvovat děti do deseti let věku.

Čtěte také

Dopoledne pod dozorem asistentů plní úkoly od svých učitelů a odpoledne tráví v družině, přibližuje redaktorka Jana Vitásková.

Rychlé vyčlenění a organizace fungování těchto škol proběhlo podle Roberta Plagy bez větších problémů. „Po pondělním jednání už to běželo velmi rychle. Hejtmani dělali kroky, které znali z jara," uzavírá.

Hosty Speciálu byli:

  • Robert Plaga, ministr školství (ANO)
  • Michal Černý, prezident Rady Asociace ředitelů základních škol a ředitel ZŠ Masarykova v Praze Klánovicích
  • Martin Vlasák, ředitel malotřídky ve Staré Vodě na Chebsku

Poslechněte si celý audiozáznam, ptal se Jan Burda.

autoři: Jan Burda , Zuzana Marková
Spustit audio

Související