Plaga o startu školního roku: Nikdo si nemyslí, že covid se ve školách neobjeví. Cílem je minimalizovat rizika
Žáci a studenti se vrátí do školních lavic příští týden. „Situace karanténních opatření budou samozřejmě nastávat i v průběhu školního roku. Nikdo si nemyslí, že se covid-19 ve školách neobjeví,“ očekává ministr školství Robert Plaga (ANO).
Ministr připomíná, že cílem má je zejména snížit rizika spojená s koronavirovou nákazou na minimum. Upozorňuje také, že všechna doporučená opatření jeho rezortu nemusí být aplikována. Každá škola by ale měla podle svých možností udělat co nejvíc.
Nikdo si nemyslí, že se covid ve škole neobjeví. Cílem je minimalizovat rizika.
Robert Plaga
„Čím víc těch opatření škola udělá, tím méně její fungování zasáhnou případná karanténní opatření krajské hygienické stanice,“ vysvětluje.
Podle Roberta Plagy jde hlavně o to, aby do karantény šlo vždy co nejméně lidí. Jako nejrizikovější vnímá nákazu učitelského sboru. „Pokud mají karanténní opatření dopad na celý pedagogický sbor, tak jsou řešitelná jen zavřením školy. To je případ sportovního gymnázia v Kladně,“ dodává ministr.
Otázky zůstávají
Přestože ministr prohlašuje, že další změny v manuálu pro ředitele už nepředpokládá, předseda školských odborů František Dobšík upozorňuje, že stále zůstávají nezodpovězené otázky.
Čtěte také
„Napsali jsme souhrn asi dvaceti dotazů, na které ještě nemáme odpovědi,“ vysvětluje Dobšík, jehož kolegy zajímá třeba přesná definice rizikové skupiny nebo příklad realizace organizačně náročné smíšené výuky.
Odbory po ministerstvu žádají také upřesnění toho, jak se mají školy postavit k tomu, když učitel skončí v karanténě, ale nakažený není.
Učitel totiž může v takovém případě vyučovat distančně a pobírat plný plat. Pokud mu ale tento způsob vyučování umožněn nebude, přijde o 40 procent příjmů. „Někdo to určitě může brát jako újmu,“ dodává Dobšík.
Rodina jako primární filtr
Pro snížení rizik rozšíření nákazy virem SARS-CoV-2 je důležité dodržovat i ve školách doporučení vydaná ministerstvem zdravotnictví.
Zásadní je v tomto směru individuální zodpovědnost jednotlivce, kde hraje hlavní roli rodina. „Primární filtr je na úrovni rodiny – když má dítě příznaky, rodič ho nepošle do školy,“ připomíná Plaga. Pokud se příznaky infekčního onemocnění u dítěte objeví v době výuky, mají školy žáka izolovat a informovat rodiče, kteří si potomka vyzvednou.
Psycholožka Marie Farková k odpovědnosti rodičů doplňuje: „Vnitřní odmítnutí – například nošení roušek – které sleduji u některých rodičů, dítě velmi dobře pozná. A vycítí, že rodič po něm chce něco, co zároveň sám nerad dodržuje.“
Rodičům tak radí, aby si udělali sami jasno v tom, proč je důležité některá opatření dodržovat. „Je podstatné, aby si ten dospělý vzal chvilku a udělal si jasno v tom, jak se k těmto věcem staví on sám,“ uzavírá.
Hosty byli:
Robert Plaga (ANO), ministr školství
Blanka Lukeš Reindlová, ředitelka ZŠ Husova v Liberci
Pavel Martinovský, předseda Asociace učitelů dějepisu
Viktor René Schilke, předseda České středoškolské unie
František Dobšík, předseda Českomoravského odborový svaz pracovníků školství
Marie Farková, psycholožka
Celý speciál Karolíny Koubové si poslechněte na audiozáznamu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.