Petr Holub: Opravdu se nic nemění? Pochybnosti o průzkumech veřejného mínění

8. červenec 2019

Politický prostor je možné zlepšovat a kultivovat, například tomu mohou posloužit výzkumy veřejného mínění. Výzkumníci mají v rukou prostředky, s jejichž pomocí lze popsat změny veřejného mínění, a díky takovým zprávám je možné o něco lépe porozumět tomu, co lidé čekají od politiky. Zní to dobře a někde to tak může fungovat.

Přesto tuzemské průzkumy veřejného mínění v uplynulém pololetí spíše naznačují, že zdejší instituce nedokážou takovou příležitost využít. Politickou scénu průběžně zasahují poryvy všemožných skandálů, přesto průzkumy posledních měsíců zásadně trvají na tom, že se nic nemění.

Karel Hvížďala: Meze politického marketingu a ANO

Sněm hnutí ANO

Klesající preference hnutí ANO zřetelně ukazují na meze politického hnutí, jehož strategie je založena pouze na marketingu.

Odpůrci premiéra Andreje Babiše sice mohli po zveřejnění průzkumu společnosti Kantar TNS jásat, že preference jeho strany ANO poklesly k pětadvaceti procentům, o čtyři procenta a tedy zřetelně pod úroveň v posledních parlamentních volbách. Ovšem záhy následovalo zklamání při zjištění, že agentura STEM dává Babišovu hnutí přes 32 procent. Tak rozdílné mohou být předpovědi příštích voleb.

Vysvětlit rozdíly je možné metodikou průzkumů. Společnost STEM podle ní přisuzuje voličům ANO větší pevnost při podpoře své strany a očekává, že jejich účast v budoucích volbách bude vyšší než u všech ostatních stran s výjimkou lidovců.

Za pozornost proto stojí, že podle průzkumu Median měli při evropských volbách největší kromě obligátních lidovců voliči Okamurovy SPD, naopak příznivci ANO prokázali mizernou disciplínu. Někdy výsledky víc odrážejí metodický přístup výzkumníků, než názory dotázaných občanů.

Iluze neměnnosti

Při odhlédnutí od takových rozdílů a pochybností vychází, že se mnoho nezměnilo nejen od počátku roku, ale ani od voleb v roce 2017.

Premiér v nesnázích? Podle expertky na politický marketing Babišova podpora ohrožena není

Politoložka a expertka na politický marketing Anna Shavit

Schůzka koaličních špiček s prezidentem Milošem Zemanem dnes napoví další osud kabinetu. Pro premiéra Andreje Babiše z hnutí ANO přitom znamená napětí ve vládě další nepříjemnost; už v červnu vygradovaly demonstrace proti jeho osobě rekordním protestem na Letné. Uhájí Babiš svou pozici? A s jakými kartami hraje? Ptáme se politoložky a expertky na politický marketing Anny Shavit.

Průzkumy zkrátka a dobře popisují, že se stále drží jediná dominantní strana, která na tom není lépe ani hůře, i když řídí vládu.

Poněkud nepřehledný zástup osmi menších stran se rozdělil na dvě části. Do té první patří Piráti a ODS, které mají zřetelně přes deset procent, a pak zbývá šest dalších nedaleko hranice pěti procent, která určuje strany s nárokem na vstup do sněmovny.

Obávat se pádu pod pět procent podle průzkumů příliš nemusí Okamurova SPD, naopak nejvíce pád hrozí TOP 09 a Starostům.   

Petr Holub

Od výzkumníků jsme se letos mnoho nedozvěděli, přesto by byl člověk nevděčníkem, kdyby nepřipustil, že jednu funkci jejich práce plní. Vylučuje lživé kampaně, které by mohly pomocí zmanipulovaných průzkumů falšovat obraz aktuálních poměrů.

Tento pozitivní rys však zároveň upozorňuje i na negativní vliv průzkumů. Pokud jedna agentura odhalí změnu, ta druhá ji obvykle zpochybní. Tím výzkumníci přispívají ke konzervaci poměrů, případně k pocitu, že žijeme v bezčasí, kdy se nic nemění.

Autor je komentátor serveru Echo24

autor: Petr Holub
Spustit audio

Související