Petr Holub: Nové dálnice nebudou ani do voleb

20. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na dálnici D46 u Drysic začala rekonstrukce mimoúrovňové křižovatky

Proniknout do tajů výstavby dopravní infrastruktury v Česku je nad možnosti běžného smrtelníka. Sledovat průběh investic šlo už jen podle jednoho praktického měřítka, a tím byla politika.

Ministr či premiér potřebuje osvědčit své schopnosti, proto se předvede výstavbou užitečných veřejných staveb. Není na tom nic podivného ani neobvyklého. Kdo se dnes vydá na jih od Říma po via Appia, ten si vzpomene na cenzora Appia Claudia, který silnici postavil na přelomu čtvrtého a třetího století před naším letopočtem.

Čtěte také

Proto překvapí zpráva, která se objevila jen pár měsíců před volbami do sněmovny. Bylo by na čase dokončit a slavnostně otevřít nějaké dálnice, současná vládní garnitura toho však za osm let mnoho nestihla. V prvním volebním období za premiéra Sobotky dokončila 35 kilometrů supersilnic, ve druhém období, které právě končí, to je 59 kilometrů, z toho jde u poloviny o rozšíření již existujících silnic první třídy. Současní držitelé moci se ve srovnání se svými předchůdci, ať už se jmenovali Klaus, Paroubek, Topolánek, nebo Nečas vskutku neosvědčili.

Špatná legislativa?

Čtěte také

Zvláště premiér Andrej Babiš si toho je vědom, proto čas od času vysvětluje, v jak bídném stavu byly při jeho vstupu do vlády instituce, které se zabývají investováním v dopravě. Znovu je postavit na nohy a vylepšit zákony, podle kterých by se mohlo rychleji stavět, dalo opravdu hodně práce. Jeden rok nehraje roli při úkolu, který je možné oprávněně nazvat herkulovským.

To všechno se dá pochopit. Premiér zdědil rozvrácenou státní správu, nastartoval však nový mechanismus, s jehož pomocí se dlouho odkládaná páteřní síť dálnic rychle dokončí. Zbývá však otázka, proč se tak málo staví ještě před volbami.

Nové úseky ano, ale po volbách

Pochybnosti se prohloubily v těchto dnech, když Ředitelství silnic a dálnic zveřejnilo termíny, kdy dokončí již několik let rozestavěné úseky dálnic, především na D11 a D35 a východě Čech. Nebudou hotovy v říjnu před volbami, jak by se dalo předpokládat v demokratických poměrech, když politici chtějí při své snaze o znovuzvolení vynést rozhodující trumf. Pět nových úseků o celkové délce padesát kilometrů by vylepšilo portrét Babiše a jeho lidí aspoň do té míry, aby se při srovnání se svými předchůdci nemuseli červenat. Teď však Ředitelství silnic a dálnic hlásí, že k provozu budou dálnice připraveny až v prosinci, tedy dva až tři měsíce po volbách.

Petr Holub

Dosud je možné, že se stavby urychlí a ministři s nůžkami nastoupí na nových trasách u Hradce Králové ještě v září nebo počátkem října. Na druhé straně nelze vyloučit ani to, že se výstavba opravdu zadrhla a termíny ohlášené na konec roku jen zakrývají, že si počkáme ještě o dost déle. Stavebně-politické drama se tím mění na předvolební thriller.

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

autor: Petr Holub
Spustit audio

Související