Petr Holub: Dálnice mají další zpoždění
Konečně se automobilisté dočkali pozitivních superlativů. Obchvaty měst i páteřní síť dálnic bude hotova do roku 2025, celkem se postaví 416 kilometrů.
To není všechno. Už dnes se buduje skoro 200 kilometrů dálnic a obchvatů a dalších 150 je připraveno. Tak se to konečně rozjelo, oddychne si řidič, který na českých silnicích léta trpěl.
Jindřich Šídlo: Ťok, Krnáčová, dálnice a petice
Kdyby to nebylo všeobecně smutné, musel by se člověk při čtení zpráv z dopravy během jediného týdne plácat smíchy do kolen. Vezměme to jen stručně.
Perspektiva dopravních staveb, jak ji popsali premiér Andrej Babiš a ministr Dan Ťok má jediný problém. Existuje totiž pravidlo, podle kterého politici ANO nejčastěji avizují své úspěchy ve chvíli, kdy se dostali do maléru.
Jako marketingová strategie to má nepochybný efekt, ovšem jako odpověď na otázku, kdy se tedy bude po konkrétních dálnicích jezdit, to bohužel znamená, že všechno zase bude později. Tak je tomu i v případě posledních vystoupení ministra a premiéra. Správně položená otázka tedy zní, co potřebovali Babiš s Ťokem zakrýt.
V uplynulých čtyřech letech, ze kterých byl tři roky Ťok rovněž ministrem dopravy, se dálnice, jak známo nestavěly. Kromě pěti úseků o délce v nižších jednotkách kilometrů se pouze dokončila desetiletá stavba D8 přes České středohoří. S mnoha stavbami se ani nezačalo, takže podle rozpočtu státního dopravního fondu se nezprovozní žádná dálnice letos a zřejmě ani napřesrok.
Vyčerpat dotace pro dálnice
Buďme přesní. Podle dopravního fondu má být koncem roku 2019 hotova stavba mezi Přerovem a Lipníkem, tedy předposlední úsek dálnice D1 přes Hanou, o rok později se rozšíří silnice první třídy mezi Veselím a Českými Budějovicemi na dálniční parametry.
Co dál s mýtem? Vláda dostane návrhy příští týden, říká ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy zatím stále hledá cesty, jak vyřešit zrušení miliardového tendru na nového výběrčího mýta. „Předpokládáme, že návrh bude vládě předložen nejpozději v týdnu počínajícím 11. červnem. Stále analyzujeme možnosti dalšího postupu,“ řekl Českému rozhlasu mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.
To není oslnivá bilance. Nejedná se o čtyři sta, ale necelých 40 kilometrů nových dálnic. U ostatních staveb už nejde dát ruku do ohně za to, že se stihnou v tomto volebním období.
Nelze popřít, že během Ťokova předchozího ministerského období významně pokročila příprava na sedmi částech dosud nedokončené páteřní sítě. To se týká dálnice D6 do Karlových Varů, obchvatu Frýdku-Místku na dálnici D48, dálnice D49 v úseku Hulín-Fryšták, poslední části D1 u Přerova, obchvatu Českých Budějovic na dálnici D3, spojení Hradec Králové-Smiřice na D11 a Hradec Králové-Ostrov na D35.
Každý z úseků má 10 až 20 kilometrů a svým způsobem to jsou velkolepé plány, i když k dokončení páteřní sítě bude i po jejich realizaci daleko. Ovšem skutečná potíž je v tom, že se stavby měly rozjet začátkem letošního roku, to se však podařilo jenom u třech úseků karlovarské dálnice, u ostatních se přípravu nezdařilo dotáhnout dodnes, začaly se pouze další tři dílčí úseky různě po republice.
Letošní rok tedy rozhodne, u které ze jmenovaných dálnic se stavba opravdu rozběhne. To je klíčová otázka z jednoho dosud málo zmiňovaného důvodu. Všechny investice musí proběhnout do roku 2022, aby se vyčerpaly evropské dotace.
Velkolepý Babišův a Ťokův marketing tedy měl zakrýt obavu, že se ani v tomto evropském rozpočtovém období nepodaří vyčerpat dotace určené pro dálnice. Bavme se o tom, že ve vzdálené budoucnosti bude celá páteřní síť, abychom se nemuseli děsit, že Ředitelství silnic a dálnic zase nestihne ani dávno plánované investice.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.