Petr Holec: Hamáčkovo červené triko ČSSD nespasí

27. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ministr vnitra Jan Hamáček

V plné síle se vrátil koronavirus a s ním jako by ožil i vicepremiér ČSSD Jan Hamáček. Z jinak nevýrazného šéfa ČSSD udělala jarní vlna pandemie mediálního hrdinu a poté i jednoho z nejdůvěryhodnějších politiků.

Hamáček si teď očividně řekl, že se jarní historie může zopakovat i na volební podzim. Znovu stanul v čele Ústředního krizového štábu, znovu oblékl červené triko a znovu lidi spíš straší než uklidňuje.

Čtěte také

„Teď jsme v situaci, že – pokud to řeknu ve smutné nadsázce – tak Italům a dalším ukazujeme, co se stane, když nepřijmou přísná opatření,“ řekl Hamáček deníku Právo. A dodal: „Podle všech kalkulací je naše zdravotnictví připraveno až na 120 tisíc nakažených. Pokud by to bylo více, systém začne kolabovat.“ A podobně mluvil i v jiných médiích.

Ano, nikdo samozřejmě od vicepremiéra nechce, aby lidem maloval Potěmkinovu vesnici. Taky od něj ale určitě nechceme, aby nás zbytečně strašil. To totiž dávno velmi zdatně dělá profesor Jaroslav Flegr a jiní.

Toxická značka

Cynická politická poučka říká, že politik nemá promarnit ani žádnou krizi. A šéf ČSSD jako by si ji vzal týden před krajskými a senátními volbami k srdci. Nejspíš z dobrého důvodu. Své vlastní strany se dokonce bojí i její hejtmani, kteří jí ještě zbyli, a proto vesměs radši kandidují pod jinými politickými značkami. Je celkem jedno jakými, hlavně ale v jejich názvu nesmí být čtyři toxická písmena „ČSSD“.

Čtěte také

Bídu strany ale naposled stvrdil i průzkum agentury Kantar CZ. Nejvyšší volební potenciál, tedy maximální volební zisk, dává ČSSD na Vysočině, kde má hejtmana Jiřího Běhounka. Tento nestraník je ovšem spíš v mentální opozici k mladému vedení strany, navíc i tady činí volební potenciál ČSSD pouhých dvanáct procent.

A i zde to ve volbách stačí až na páté místo, které mimochodem vládní straně náleží i v jiných krajích. Nejhůř pak úpadek ČSSD ukazuje její jedenáctiprocentní volební potenciál v Moravskoslezském kraji, její někdejší volební baště. I tady převzalo mnohé voliče ČSSD hnutí ANO, kterému Kantar CZ dává šanci na víc než čtyřicet procent hlasů.

Tenká hranice přežití

A podobně mluví i poslední průzkum agentury STEM pro televizi Prima CNN News. Ten v případných sněmovních volbách ČSSD přisoudil šestiprocentní volební preference a volební model ve výši 7,3 procenta. A ze sociodemografického modelu vychází, že stranu dnes nejvíc volí lidé nad šedesát let z finančně špatně zajištěných domácností hlavně v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Jestli má ovšem ČSSD v krajských volbách i na severní Moravě volební potenciál pouhých jedenáct procent, pak jinde klidně může bojovat o svou volitelnost.

To ostatně ukazuje i setrvalý trend politické popularity. Jarní pandemie a červená mikina Hamáčka vystřelily mezi nejpopulárnější politiky, ke kterým už delší dobu patří Andrej Babiš i Ivan Bartoš, tedy lídři ANO a Pirátů, dvou nejsilnějších stran. Jenže na rozdíl od nich s sebou šéf ČSSD nahoru nevzal i svou stranu, ta dlouhodobě zůstává někde mezi pěti až osmi procenty. Krizový červený svetr je možná to poslední, co v Lidovém domě zbývá. Právě „mezera“ mezi Hamáčkem a ČSSD ale naznačuje, že na spásu nejspíš nestačí.

Autor je komentátor serveru Info.cz

autor: Petr Holec
Spustit audio

Související